Friday 6 October 2023

ΑΠΟΨΕΙΣ | Για μια υγιή ανανέωση της τέχνης


Κάθε φορά που αντικρύζω τέχνη με στοιχεία κλασσικής μορφής, δε μπορώ να μην καγχάσω μέσα μου με όλους όσους ευαγγελίζονται το θάνατο της παραστατικής, τους "συμβιβασμούς" του ρεαλισμού, το παρωχημένο της φόρμας. Αν και αυτές οι πλάνες συναντώνται διεθνώς, αποτελούν τη διαλεκτική προσέγγιση μιας τραγικής μειοψηφίας. Όπως όλες οι μειοψηφίες στις μέρες μας, ξελαγυργγιάζονται στα social media, όπου συναντούν το ανάλογο αφήγημα που διακινούν οι διδάσκοντες στις Ελληνικές κρατικοδίαιτες σχολές Καλών Τεχνών: "αν δεν είναι αφηρημένο δεν είναι τέχνη", "αν το καταλαβαίνουν όλοι, δεν είναι σημαντικό", "απαιτείται ένα επίπεδο θεατή για να καταλάβει τη τέχνη: στην Ελλάδα δεν εχουμε παιδεία", "η κλασσική ζωγραφική/γλυπτική/κλπ πέθανε", και άλλα σοφά διαγγέλματα....


Ένα έργο είναι συγκλονιστικό όταν έχει κάτι να πει, όταν το λέει με ευρηματικό και ευσύνοπτο τρόπο, όταν μας υποχρεώνει να δούμε την αλήθεια του από μια οξυδερκή οπτική γωνία. Ένα τέτοιο έργο το καταλαβαίνουν όλοι. Αποσπούν από αυτό ο καθένας την αλήθεια του στο μέτρο του εφικτού για τους ίδιους, και η Τέχνη έχει ωφελήσει όλους. Αυτό το "είδος τέχνης" λείπει από την Ελλάδα σήμερα. Υπάρχουν "φωνές" -δλδ φωτεινές εξαιρέσεις- συχνά όμως καταπνίγονται από τις πομφόλυγες των ψευτο-αντισυστημικών και του θεσμίζοντος ιερατείου.



Το γλυπτό είναι του σουηδού Anders Krisár. Ο Anders Krisár, γεννημένος το 1973 και εργαζόμενος στη Στοκχόλμη, συχνά εστιάζει στο ανθρώπινο σώμα μέσω των γλυπτών του. Οι δημιουργίες του παρουσιάζουν μια ανησυχία για τη μορφολογική αυστηρότητα και την αφαίρεση. Χρησιμοποιώντας ακρίβεια στη μορφή, κατασκευάζει ψυχολογικά τοπία. Τα γλυπτά του συχνά έχουν επίτηδες ατέλειες, αλλά είναι αψεγάδιαστα. Παρουσιάζουν ταυτόχρονα φρίκη και ομορφιά. Η βία είναι μια επαναλαμβανόμενη θεματική, παρουσιαζόμενη με φροντίδα και ακρίβεια. Σύμφωνα με τον Krisár, είναι τελειομανής από ανάγκη, όχι επιλογή.

-Τέρη Πάσχου
Ιστορικός της Τέχνης


Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Bulgaria Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina France Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Loutraki Milano Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Piraeus Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Santorini Sculpture & Ceramics Shqipëri Sikinos StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos textileArt Thessaloniki US Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος Απόψεις ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Έβρος Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιδρύματα Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κύθνος Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Λύκειον Ελληνίδων Μεσολόγγι Μουσική Ναύπακτος Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ολυμπία Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα