Friday, 9 September 2022

Βαλεντίνη Μαυροδόγλου "Love is love" στο Oia Vineyart


Το Oia Vineyart εγκαινιάζει τη Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022 (17:00- 00.00) την ατομική έκθεση της Βαλεντίνης Μαυροδόγλου «Love is Love». Η χαράκτρια & ζωγράφος Βαλεντίνη Μαυροδόγλου παρουσιάζει την νέα της εικαστική δουλειά στην έβδομη ατομική της έκθεση με τίτλο “Love is Love " στον χώρο Oia Vineyart. 

“We would all love better, if we used it as a verb", Βell Ηooks, All about love

Φανταστείτε, λέει η Bell Hooks στο βιβλίο All about love, πόσο πιο εύκολο θα γινόταν το να μάθουμε πώς να αγαπάμε, αν ξεκινούσαμε από έναν κοινό ορισμό της λέξης αγάπη. Η ίδια η λέξη αγάπη χρησιμοποιείται συχνότερα ως ουσιαστικό, ενώ θα έπρεπε να την αντιλαμβανόμαστε και να την σκεφτόμαστε ως ρήμα ενεργητικό. Όχι τόσο ως συναίσθημα που κατακλύζει, όσο ως πρόθεση, βούληση και ενεργητική πράξη (action). Πόσο απέχει η αγάπη και ο έρωτας από την τέχνη; Κι’ όμως, αν το σκεφτεί κανείς, θα διαπιστώσει ότι η ίδια η τέχνη εμπεριέχει την έννοια του πράττειν ως κατεξοχήν προϋπόθεση και θεμελίωση της ύπαρξής της. Η απόσταση μεταξύ τους μικραίνει ακόμα περισσότερο εάν θεωρήσει κανείς την τέχνη και τον έρωτα υπό το πρίσμα του χρώματος. Όπως επισημαίνει ο Alain Badiou στο βιβλίο του Εγκώμιο για τον έρωτα: «[…]αν επιχειρούσαμε να αρνηθούμε τον έρωτα, να μην πιστεύουμε πλέον σε αυτόν, θα ήταν μια αληθινή υποκειμενική καταστροφή, και οι πάντες το γνωρίζουν. Η ζωή, πρέπει σαφώς να το πούμε, θα ήταν τελείως άχρωμη!». Ιδωμένα μέσα από το στοιχείο του χρώματος ως κυριολεκτικού και μεταφορικού συστατικού τους, η τέχνη και ο έρωτας συνορεύουν μεταξύ τους χάρη στην ικανότητά τους να μετασχηματίζουν τον κόσμο γύρω μας προσθέτοντας ψυχικό και πνευματικό πλούτο, χρώμα και νόημα. 

Ο David Batchelor στο θεωρητικό του δοκίμιο για το χρώμα εισάγει τον όρο χρωμοφοβία, συμπεραίνοντας ότι στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού και της τέχνης το χρώμα έχει συνδεθεί με το έλασσον, το δευτερεύον και κατ’ επέκταση με το επικίνδυνο. Εντοπίζοντας τα ίχνη αυτής της υποτίμησης του χρώματος ήδη από την εποχή του Αριστοτέλη, όσο και στην αρχαία παράδοση που καθόρισε ολόκληρη την εξέλιξη και την αντίληψη γύρω από τη ζωγραφική, δηλαδή τη διαμάχη μεταξύ σχεδίου και χρώματος (disegno versus colore), ο Batchelor  σημειώνει ότι: «η διάκριση εις βάρος του χρώματος έχει πάρει ποικίλες μορφές, μερικές τεχνικές, μερικές ηθικές, μερικές φυλετικές, μερικές σεξουαλικές, μερικές κοινωνικές». H προαγωγή της αξίας του σχεδίου έναντι του χρώματος, κρύβει τον φόβο της απώλειας του ελέγχου, της τάξης και της λογικής.  Το χρώμα έχει συνδεθεί με το συναίσθημα, τη σύγχυση και την έξαρση των αισθήσεων. Αντίθετα με τη φόρμα και τη γραμμή που καθορίζουν και οριοθετούν, το χρώμα έχει την τάση να εισβάλλει στις αισθήσεις, να μαλακώνει και να αναστέλλει τους αντιδραστικούς μηχανισμούς, να συνεπαίρνει και να βυθίζει σε κάτι που μοιάζει με χαύνωση. Η επίδραση του χρώματος από πολλούς θεωρητικούς έχει περιγράφει ως κάτι που πλησιάζει σε μέθη, έκσταση ή ονειρώδη κατάσταση, κάτι που σε κάνει να παραδίνεσαι και να υποκύπτεις φιλήδονα, όπως το συναίσθημα του έρωτα που βιώνει ένα υποκείμενο.

Η πρόσφατη δουλειά της Βαλεντίνης Μαυροδόγλου αποτελεί μια αδιάσειστη κατάφαση και ωδή στην αγάπη, μέσα από μια τολμηρή αναμέτρηση με τις εκφραστικές ποιότητες έντονων χρωματικά συνθέσεων. Η θεματολογία της βρίσκει το σύστοιχό της στην πλαστική διερεύνηση και αναπαράσταση των μορφών μέσω της χρήσης του χρώματος. Χρησιμοποιώντας μαλακά παστέλ, δημιουργεί ρευστές ανθρώπινες μορφές σε κατάσταση πλήρους συγχώνευσης μεταξύ τους, καθιστώντας δυσδιάκριτο το οτιδήποτε τις διαχωρίζει. Ο ερωτισμός στο έργο της μεταφράζεται μέσα από μια καλειδοσκοπική και ιλιγγιώδη έκρηξη καθαρών χρωμάτων και γραμμών. Μορφές ρευστοποιημένες  λειτουργούν ως εικαστικές οπτικές αναπαραστάσεις της ερωτικής έντασης που τις κάνει να διαχέονται και να διαλύονται η μια μέσα στην άλλη. Μέσα σε αυτό το φάσμα της πολυχρωμίας, η τελευταία δουλειά της Μαυροδόγλου γίνεται ένα συμπεριληπτικό σύμπαν που περιλαμβάνει ολόκληρο το φάσμα των αποχρώσεων και των ταυτοτήτων. Μια καταφατική χειρονομία και αποδοχή της διαφορετικότητας, ετερότητας του άλλου και της ελευθερίας που αποτελούν προϋποθέσεις για την αγάπη και την αρμονική συνύπαρξη μεταξύ δύο πλασμάτων. Θυμηθείτε ταινία Τα φτερά του Έρωτα του Wim Wenders. Ο κόσμος των αγγέλων και ο κόσμος των θνητών πλασμάτων, σηματοδοτούνται μέσα από την κινηματογραφική μεταφορά της εναλλαγής του ασπρόμαυρου και του έγχρωμου φιλμ. Όταν τελικά ο φτερωτός άγγελος απαρνείται τον μονοχρωματικό γκρι κόσμο των πνευμάτων για να γευτεί την απόλαυση του έρωτα, η μετάβασή του στον κόσμο των ανθρώπων σηματοδοτείται μέσα από μια βίαιη πτώση. Μια πτώση σε έναν κόσμο που υπάρχει με σάρκα και οστά και που μεταφέρεται κινηματογραφικά στην οθόνη μέσα από το έγχρωμο φιλμ. Τα ζωγραφικά έργα της Βαλεντίνης Μαυροδόγλου, μέσω της επιδραστικής ζωντάνιας τους, κινητοποιούν τις αισθήσεις του θεατή παρασύροντάς τον σε έναν κόσμο που βρίθει έντασης και χρώματος. 

Βάσια Μαγουλά, Ιστορικός τέχνης-Μουσειολόγος

Oia Vineyart

Διεύθυνση: Οδός Αργοναυτών , Οία, Σαντορίνη
Διάρκεια έκθεσης: Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου - Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Κυριακή, 17:00-00:00 ( Κλειστά : 25 / 09 ) 

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos Thessaloniki Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Μεσολόγγι Μουσική Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα