Tuesday 21 June 2022

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Γιώργος Αναστασιάδης: Οι εικαστικοί πρέπει να αλληλεπιδρούν με την κοινωνία

Ο Γιώργος Αναστασιάδης είναι φυσικοθεραπευτής. Δεν έχει φοιτήσει σε σχολή Καλών Τεχνών, ούτε έχει παρακολουθήσει κάποιο εξειδικευμένο σεμινάριο. Η ενασχόληση του με την ζωγραφική ξεκίνησε από τα Γυμνασιακά του χρόνια, έχοντας ως δάσκαλο και οδηγό τον αείμνηστο Νίκο Παραλή. Τα πρώτα του ερεθίσματα είχε λάβει πολύ νωρίτερα, από τον πατέρα του, που ως ερασιτέχνης ζωγράφος, χρησιμοποιούσε την ζωγραφική ως καταφυγή ηρεμίας και μέσο αρμονικής έκφρασης. Στην μετέπειτα ζωή του, όλα αυτά είχαν υποπέσει εις ύπνο, μέχρι που κάποια έντονα βιωματικά γεγονότα που είχαν σχέση με ζωή και θάνατο, πίεσαν τόσο πολύ την εικαστική δίψα για δημιουργία ώστε να βρει διέξοδο μέσα από υποσυνείδητες δαιδαλώδεις διαδρομές και να οδηγήσει το χέρι του να κινηθεί πάνω στο χαρτί. Αν τον γνωρίσουμε από κοντά και συζητήσουμε λίγο με τον ίδιο, θα αντιληφθούμε ότι είναι ένας ερευνητής, ένας αναζητητής της πραγματικής Αλήθειας. Τα έργα του πηγάζουν από την εσωτερική του τάση να βρει και να βελτιώσει τον εαυτό του μέσα από φιλοσοφικές, ορθολογικές και μεταφυσικές αναζητήσεις.

Πότε αποφασίσατε ότι η τέχνη είναι ο δρόμος σας;
Κάθε άνθρωπος έχει κρυμμένες μέσα του απίστευτες δημιουργικές δυνάμεις,που τις περισσότερες φορές ούτε εμείς οι ίδιοι είμαστε σε θέση ναγνωρίζουμε. Αυτό, ονομάζω «τρίτο πρόσωπο» και συνήθως αναδύεται μέσω τωνκαθημερινών μας δοκιμασιών, ενίοτε κακουχιών, στις οποίες μας υποβάλλεισυνεχώς ο Θεός ή αν θέλετε η μοίρα. Σε κάποιους οι δοκιμασίεςλειτουργούν δυσμενώς, καταβάλλοντας τους σωματικά και ψυχικά ενώ σεάλλους ασκούν θετική επίδραση μετατρέποντας τον κάματο και την οδύνη σεκινητήρια δύναμη δημιουργικής εκτόνωσης. Τέτοιου είδους εκτόνωση συνέβηστον υποφαινόμενο μέσω της Τέχνης, και αυτό αποτυπώνω στο χαρτί με τρόποδημιουργικό και συνεχώς εξελίξιμο.


Ποια θέματα σας απασχολούν και σας εμπνέουν στα έργα σας;
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα θέματα που με απασχολούν. Η έμπνευση έρχεταισε μια στιγμή. Η έμπνευση έρχεται όταν το βλέμμα ή η σκέψη μου«σκοντάψει» πάνω σε μια λεπτομέρεια, κάτι από αυτά που ονομάζουμε «μικράκαι ασήμαντα» και συνήθως τα προσπερνάμε απαρατήρητα. Σε αυτά τακαθημερινά πράγματα κρύβεται όλη η ομορφιά του Σύμπαντος.Με απασχολούν θέματα που σχετίζονται με την μεταφυσική και φιλοσοφικήπροσέγγιση και αναζήτηση της ανθρώπινης ύπαρξης και σκοπού.

Από ποιους εικαστικούς και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα λέγατε ότι έχετε επιρροές;
Με επηρεάζουν οι εκπρόσωποι του υπερρεαλισμού. Κάποιοι τους χαρακτήρισαν«ιδιόρρυθμους», κάποιοι άλλοι ως «δυσνόητους» μα κατ’ εμένα όλοι τουςέχουν ένα κοινό σημείο: Τα κρυμμένα ή φανερά μηνύματα στα έργα τους μέσωσυμβολισμών. Αυτά περιμένουν τον θεατή να τα αποκρυπτογραφήσει, να ταερμηνεύσει και να τα δεχτεί με τον τρόπο που εκείνος διακρίνει, κρίνει ήεπιθυμεί.Ναι, είναι μυστήρια όλα αυτά, αλλά όπως έλεγε και ο αγαπημένος μου René Magritte, "...αυτό είναι όλη η μαγεία! Αν αρχίσουμε να αναλύουμε τομυστήριο, τότε αυτό θα πάψει να είναι μυστήριο"."Μας αρέσει να ακούμε το κελάηδημα ενός πουλιού αλλά δεν προσπαθούμε νατο ερμηνεύσουμε..." , έλεγε o Picasso.Θαυμάζω τα έργα του De Chirico και στέκομαι στις επιρροές του από τονΑρχαίο κόσμο (αρχέγονη Ψυχή).Συναισθάνομαι τη διαιρεμένη στα δυο και πονεμένη ψυχή, σε συνδυασμό μετο ταλαιπωρημένο σώμα της Frida Kahlo.Παρατηρώ με προσοχή τα έργα πολύ υψηλής αισθητικής του Εγγονόπουλου.Χαίρομαι σαν μικρό παιδί με την χρωματική εκρηκτικότητα και τονπλουραλισμό του Joan Miró.Όλοι άφησαν το αιώνιο στίγμα τους ως παρακαταθήκη που λειτουργεί οδηγόςγια εμάς τους θαυμαστές τους.

Θεωρείτε ότι ο εικαστικός καλλιτέχνης είναι επάγγελμα;
H Τέχνη δεν πιστεύω ότι μπορεί να κοστολογηθεί γιατί είναι κατάθεση ψυχής, είναι το πηγαίο ταλέντο, είναι έμπνευση και ιδέα. Κάθε έργο είναιμοναδικό και αποτελεί πνευματικό παιδί του καλλιτέχνη. Μπορεί κάποιος ναπουλήσει το παιδί του; Κατ’ εμένα ο εικαστικός καλλιτέχνης δεν μπορεί ναείναι επάγγελμα, άλλο αν σε πολλές περιπτώσεις γίνεται λόγωβιοποριστικών αναγκών ή άλλων προσωπικών λόγων.Άσχετα με το κόστος των υλικών που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί κάποιοέργο, που μπορεί να είναι πολύ χαμηλό, η αξία της δημιουργίας είναιανεκτίμητη γιατί αποτελεί κατάθεση ψυχής του καλλιτέχνη και ως τούτουαδιαπραγμάτευτη.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης και τουεικαστικού καλλιτέχνη σήμερα; Θεωρείτε ότι οι εικαστικοί καλλιτέχνες αλληλοεπιδρούν επαρκώς με την Ελληνική κοινωνία; Τι θα είχε νόημα νααλλάξει στον χώρο τέχνης στην Ελλάδα προς όφελος της κοινωνικής απεύθυνσης της Τέχνης, και με ποιο τρόπο νομίζετε ότι μπορεί να συμβεί αυτό;
Όλοι οι εικαστικοί πρέπει να αλληλεπιδρούν με την κοινωνία, αφυπνίζονταςτον κόσμο, δίνοντας κίνητρο και όραμα ότι υπάρχει κάτι ανώτερο καιουσιαστικότερο στη ζωή μας, από το κυνήγι και την συσσώρευση υλικούπλούτου.Οι καλλιτέχνες πρέπει να μοιράζονται τα έργα τους με τον κόσμο και να ταδιαθέτουν προς δημόσια κριτική και θέαση, με εξωστρέφεια, ξεφεύγονταςαπό τα στεγανά του στενού τους περιγύρου. Έτσι θα αγγίξουν τον κόσμο, θααφουγκραστούν τον παλμό και θα δώσουν τους δικούς τους προβληματισμούςκαι απαντήσεις ως αντιστάθμισμα της τηλεοτπικής φλυαρίας, τηςκαθημερινής μετριότητας και της οικονομικής απογοήτευσης.Το τι θα μπορούσε να γίνει παραπάνω στην Ελλάδα, δεν γνωρίζω γιατί δεντον έχω μελετήσει επαρκώς. Θα έλεγα ίσως... περισσότερες ευκαιρίες στουςνέους καλλιτέχνες... βήμα στο ταλέντο.

Αν ένας έφηβος σας πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβουλεύατε να προσέξει/κάνει;
Θα τον συμβούλευα να ασχοληθεί με την Τέχνη μόνο εάν τον κάνει ναχαίρεται. Να διατηρήσει την παιδικότητά του, την αθωότητά του, να βλέπειπάντα και τα πάντα με τα αγνά μάτια της παιδικής του ψυχήςΘα τον συμβούλευα να πιστεύει στον εαυτό του και να μην φοβάται ναεκθέτει τις απόψεις του αλλά όχι να εκτίθεται.Θα τον συμβούλευα να ασχολείται με την τέχνη μόνο αν καταφέρει ναδιατηρεί διαρκώς την εφηβικότητα ή μάλλον την παιδικότητα στις σκέψειςτου.Θα τον συμβούλευα να είναι αληθινός αλλά όχι ωμός, να προκαλεί χωρίς ναγίνεται χυδαίος.Θα τον συμβούλευα να μην γίνει ποτέ «φτηνός» και ποτέ να μην ξεπουλήσειτην τέχνη του. Να μην πιστέψει ποτέ ότι έφτασε στην Ιθάκη και να μηναφήσει να τον πνίξει το τέρας του εγωκεντρισμού. Να ψάχνει πάντα αφορμέςκαι ευκαιρίες να εξελίσσεται.Θα τον συμβούλευα ότι αν θέλει να γίνει πλούσιος στην τσέπη, καλύτερα ναασχοληθεί με κάτι άλλο.Θα τον κοιτούσα βαθιά στα μάτια και θα τον ρωτούσα;«Πόσο ευαίσθητο θεωρείς εσύ τον εαυτό σου;»

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Loutraki Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri Sikinos StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos textileArt Thessaloniki US Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος Απόψεις ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Έβρος Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιδρύματα Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Λύκειον Ελληνίδων Μεσολόγγι Μουσική Ναύπακτος Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ολυμπία Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα