Sunday, 24 October 2021

Συνέντευξη | Ράνια Φραγκουλίδου: Η τέχνη ως «ερωτηματοθεσία» για την βιωμένη πραγματικότητα

"Ο εσκεμμένος «ακρωτηριασμός» της ανθρώπινης φιγούρας συμβολοποιεί στο έργο μου την στέρηση ή αφαίρεση των πρωτοβουλιών στην συγχρονία, αλλά συνάμα και την πεισματική μας ενδοστροφή, την επιλεκτική και άκρως ανακουφιστική απόσυρση από την κοινωνική πράξη", επισημαίνει η  Ράνια Φραγκουλίδου στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, με αφορμή τη συμμετοχή της στην ομαδική έκθεση υπό τον τίτλο Αλεξιθυμία, της γκαλερί Τεχνοχώρος που αποτελεί ουσιαστικά τη συμμετοχή της αίθουσας τέχνης στην  στην Art Athina 2021. 

Ποια θέματα σας απασχολούν στην ζωγραφική σας;
Η καλλιτεχνική μου πρακτική- που περιλαμβάνει ζωγραφική, χαρακτική, σχέδιο και μικτές τεχνικές- είναι μια ανοιχτή και μεταβαλλόμενη «ερωτηματοθεσία» για την βιωμένη πραγματικότητα και τις κοινωνικές διαδράσεις: η συμβολική ή εκφρασμένη βία στον ιδιωτικό - δημόσιο βίο, η σχέση μας με τα θεία, η εθνοτική ταυτότητα και τα «πατριωτικά» συναισθήματα, ως πεδίο αυτοπεριορισμών, κοινωνικών συγκλίσεων ή αντιθέσεων.

Τι ρόλο παίζουν οι μεταμορφώσεις και οι παραμορφώσεις στην τέχνη σας;
Το καλλιτεχνικό έργο είναι απότοκο συνεχών παρατηρήσεων από τα αισθητά που ανασύρονται από το μνημονικό, η εκτέλεσή του όμως παραμένει αναπόφευκτα ένα θραύσμα της αρχικής ιδέας. Επειδή ούτως ή άλλως, ως γλώσσα μη προτασιακή, φέρει χαρακτηριστικά αινίγματος και αντικειμενικής σιωπής, οι όποιες μεταμορφώσεις (όπως πιθανά εννοείτε) προσδίδουν ελευθερία και ευρύτητα στην ερμηνεία του από τον θεατή. Η ανθρώπινη φιγούρα που πρωτοστατεί στις συνθέσεις μου, συνήθως εμφανίζεται αποσπασματική με τα άκρα να απουσιάζουν εσκεμμένα, καθώς αυτά σηματοδοτούν την μοναδικότητα της ύπαρξης (δακτυλικά αποτυπώματα), την πρόθεση για δράση, την σύνδεση με τον κόσμο. Ο εσκεμμένος «ακρωτηριασμός» της ανθρώπινης φιγούρας συμβολοποιεί στο έργο μου την στέρηση ή αφαίρεση των πρωτοβουλιών στην συγχρονία, αλλά συνάμα και την πεισματική μας ενδοστροφή, την επιλεκτική και άκρως ανακουφιστική απόσυρση από την κοινωνική πράξη.


Τι σημαίνει για εσάς το να είστε καλλιτέχνης; Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη προς την κοινωνία σήμερα;
Πέρα από την κοπιαστική, συστηματική εργασία-όπως σε κάθε άλλο αντικείμενο- εάν η δημιουργία είναι η επισκόπηση ή ερμηνεία του κόσμου, καταφύγιο ή ό,τι άλλο για τον καλλιτέχνη, αυτός οφείλει να διαθέτει το δικό του επεξηγηματικό λυσάρι ανάγνωσης του κόσμου, κάνοντας τους συμμετέχοντες, συνομιλητές, επιβεβαιώνοντας την επικοινωνιακή λειτουργία της τέχνης. Να αποφεύγει τις δυσνόητες νύξεις και να δημιουργεί ικανά ελατήρια, που προσκαλούν αλλά και προκαλούν τον αναστοχασμό, θεραπεύοντας (;) το κενό της καλλιτεχνικής παιδείας, που η χρόνια ολιγωρία της πολιτικής του πολιτισμού έχει δημιουργήσει. Άλλωστε η ασκητική ασυλία του εργαστηρίου και η αποστασιοποίηση του καλλιτέχνη από τα ερεθίσματα του εξωτερικού κόσμου, όχι μόνον είναι ανέφικτη, αλλά θα ήταν σχεδόν προδοτική για τον οικουμενικό χαρακτήρα της τέχνης. 


Η Ράνια Φραγκουλίδου  γεννήθηκε στην Κατερίνη το 1972. Είναι Διδάσκουσα ΕΕΠ στην Κατεύθυνση της Χαρακτικής, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Σχολή Καλών Τεχνών, ΑΠΘ. Κατά τα έτη 1999 - 2009 Σπούδασε και αποφοίτησε από το Τμήμα  Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής  Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. από  την Κατεύθυνση της Ζωγραφικής και ακολούθως από την Κατεύθυνση της Χαρακτικής. Tο 2002-2003 Μεταπτυχιακή Υπότροφος του Ι.Κ.Υ. για την εκπόνηση καλλιτεχνικού έργου (ζωγραφική) στην Ελλάδα. Πραγματοποίησε πέντε ατομικές στην Ελλάδα και μία την Πολωνία. Συμμετείχε σε πλήθος ομαδικών  εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως στην Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία, Ιαπωνία, Κίνα  Πορτογαλία, Εσθονία, Ρουμανία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Σερβία και  Κωνσταντινούπολη  κ.α. Εικονογράφησε ποιητική συλλογή για το λογοτεχνικό περιοδικό «Μανδραγόρας» και το εξώφυλλο για το «Τρίτο Στεφάνι», εκδόσεις «Βήμα» Φιλοτέχνησε το επίσημο χαρακτικό  και έργο για το ρούχο προώθησης της 1st &2nd Art Thessaloniki  International Contemporary Art Fair 2016 & 2017. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. 

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos Thessaloniki Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λήμνος Λόγος Μεσολόγγι Μουσική Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία στην καθημερινότητα