Την έκθεση πλαισιώνουν ευρωπαϊκές, φιλελληνικές, καλλιτεχνικές δημιουργίες, καθώς και έργα Ελλήνων καλλιτεχνών εμπνευσμένα από θέματα της αρχαιότητας, που παρουσιάζονται σε διάλογο με αυθεντικές αρχαιότητες από μεγάλα μουσεία της Ιταλίας και της Ελλάδας, όπως τα μουσεία του Καπιτωλίου της Ρώμης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστια, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Αρχαία Ελεύθερνα και το Αρχαιολογικό Μουσείο του Ρεθύμνου. Περιλαμβάνει 60 έργα από τη συλλογή Μαρτίνου -ελαιογραφίες, γλυπτά και ποικίλα καλλιτεχνικά αντικείμενα όπως ακρόπρωρα, ρολόγια, χρηστικές και διακοσμητικές πορσελάνες, έπιπλα, κοσμήματα, αμφορείς, μία ταπετσαρία τοίχου, ένα κέντημα, μία βεντάλια- πέντε αρχαιότητες και ένα εκμαγείο ρωμαϊκής αρχαιότητας.
Η έκθεση έχει στηθεί στο Μέγαρο Σταθάτου από τον Δεκέμβριο 2020, αλλά η πανδημία δεν επέτρεψε την επίσκεψή της. Αρχικά η διάρκειά της ήταν ως τις αρχές Απριλίου 2021, αλλά -ευτυχώς- τα μουσεία έχουν παρατείνει τον δανεισμό των έργων τους τουλάχιστον ως τις 22 Ιουνίου. «Το Μέγαρο Σταθάτου είναι έργο του Ε. Τσίλερ που αποτελούσε την κατοικία της οικογένειας Όθωνα και Αθηνάς Σταθάτου μέχρι και το 1938. Χάρη σε αυτή την έκθεση έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να το δούμε στην αρχική του μορφή, ως το εσωτερικό μιας μεγαλοαστικής κατοικίας της εποχής», δήλωσε μεταξύ άλλων η Σάντρα Μαρινοπούλου, πρόεδρος του Moυσείου Κυκλαδικής Τέχνης. «Η προετοιμασία διήρκεσε περίπου ένα χρόνο, μια πολύ ευχάριστη ανάμνηση... νομίζω ότι το αποτέλεσμα μας δικαιώνει όλους», δήλωσε η Μαρίνα Μαρτίνου, πρόεδρος του Ιδρύματος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου, που ευχαρίστησε το μουσείο και τους συνεργάτες του, αλλά και τους δανειστές έργων τέχνης από την Ιταλία που συμπληρώνουν μοναδικά την έκθεση.
Για το κορυφαίο πρωταγωνιστικό έργο στην έκθεση, τη μαρμάρινη Αμαζόνα, σε φυσικό μέγεθος, δάνειο από τα Μουσεία του Καπιτωλίου της Ρώμης, που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης σε έργα του 18ου και 19ου αιώνα, μίλησε στη συνέντευξη Τύπου μεταξύ άλλων ο καθηγητής, Ν. Χρ. Σταμπολίδης, διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και συν-επιμελητής της έκθεσης. «Σύμφωνα με την παράδοση, γύρω στο 420-430 πΧ, οι μεγάλοι καλλιτέχνες της αρχαιότητας εκείνης της εποχής, ο Φειδίας, ο Πολύκλειτος, ο Κρησίλας και ο Φράδμων, διαγωνίστηκαν να δημιουργήσουν το καλύτερο έργο μιας χάλκινης αμαζόνας που θα παρουσιάζονταν στο μεγάλο ιερό της Αρτέμιδος στην Έφεσο της Μικράς Ασίας. Ο διαγωνισμός όμως θα είχε ως κριτές του ίδιους τους καλλιτέχνες και φυσικά ο καθένας θα έβαζε πρώτον τον εαυτό του. Επομένως εκείνος που θα συγκέντρωνε τη δεύτερη θέση από όλους τους, αυτός θα ήταν ο νικητής. Και αυτός ήταν ο Πολύκλειτος. Έργα χάλκινα αμαζόνας από εκείνη την εποχή δεν σώζονται. Έχουν σωθεί όμως εξαιρετικά μαρμάρινα ρωμαϊκά αντίγραφα, όπως αυτό από τα Μουσεία του Καπιτωλίου, που υπογράφει ο Σωσικλής και είναι αυτό το οποίο έχει παραχθεί σε δεκάδες αντίγραφα ως σήμερα, ώστε σήμερα να θεωρείται ότι είναι το πρωταγωνιστικό έργο της αρχαιότητας», σημείωσε ο καθηγητής.
Η έκθεση αποτυπώνεται σε τρισδιάστατη μορφή στο σύνολό της, όπως ακριβώς παρουσιάζεται και στο φυσικό χώρο μέσα στο Μέγαρο Σταθάτου. Οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν ψηφιακά όλα τα αντικείμενά της ενώ επεξηγηματικά κείμενα και λεπτομερείς περιγραφές των έργων συμπληρώνουν την ψηφιακή περιήγηση. Επιπλέον, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει βίντεο στο οποίο οι επιμελητές ξεναγούν τους επισκέπτες σε επιλεγμένα έργα. Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και με τη συνδιοργάνωση και χρηματοδότηση της ΑΙΓΕΑΣ, Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Πολιτιστικού και Κοινωφελούς Έργου, συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο στα ελληνικά και στα αγγλικά με αναλύσεις των επιμελητών, ενώ παρουσιάζονται όλα τα έργα με αναλυτικά επεξηγηματικά κείμενα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Τον κατάλογο την έκθεσης, όπως και μια σειρά αντικειμένων εμπνευσμένων από την έκθεση, μπορεί κανείς να βρει στο e-shop του Cycladic Shop, στο www.cycladic.gr.