Thursday, 7 November 2019

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Γιάννης Ευθυμιάδης: Το βίωμα της ευτυχίας μέσα από την Τέχνη

Ο Γιάννης Ευθυμιάδης γεννήθηκε το 1969 στον Πειραιά. Σπούδασε κλασική φιλολογία και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο αρχαίο ελληνικό δράμα. Έχει εκδώσει έξι ποιητικές συλλογές (Στίγμα, ιδιωτική έκδοση 2004, Καινός διαιρέτης, Νεφέλη 2007, Γράμματα στον Πρίγκιπα, Μικρή Άρκτος 2010, 27 ή ο άνθρωπος που πέφτει, Μικρή Άρκτος 2012, Πάνω στο σώμα σου, Μικρή Άρκτος 2014, Πατρείδα, Ίκαρος 2018) και ένα λογοτεχνικό δοκίμιο (12 κείμενα συνομιλίας με Το Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη, Καλλιγράφος 2014). Έχει μεταφράσει άγγλους και αμερικανούς ποιητές. Ποιήματά του έχουν συμπεριληφθεί σε ελληνικές και ξένες ανθολογίες και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά, ενώ έχει μελοποιηθεί και δισκογραφηθεί ο κύκλος ποιημάτων Το κρύσταλλο του κόσμου (Μετρονόμος 2016). Εργάζεται ως εκπαιδευτικός, έχει εκδώσει φιλολογικά βιβλία για τη Μέση Εκπαίδευση και είναι συνεργάτης σε λογοτεχνικά, έντυπα και ηλεκτρονικά, περιοδικά. Από το 2005 φοιτά στο Α΄ Εργαστήριο Χαρακτικής της Α.Σ.Κ.Τ. με καθηγητή τον Γιάννη Γουρζή. Η εικαστική του ενασχόληση επικεντρώνεται στη λιθογραφία και την υδατογραφία.

Σύντομα θα έχουμε την δυνατότητα να δούμε στην Θεσσαλονίκη δουλειά του, στο πλαίσιο της συμμετοχής του με την Διεθνή Ένωση Υδατογραφίας (International Watercolor Society, ή, για συντομία IWS) (booth 51 στο Περίπτερο 9 της ΔΕΘ) όπου διοργανώνεται έκθεση με 20 κορυφαίους διεθνούς φήμης ξένους ακουαρρελλίστες τους οποίους υποδέχονται 32 εγκαθιδρυμένοι και ανερχόμενοι Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες στο πλαίσιο της 4ης Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair που θα λάβει χώρα στις 21 – 24 Νοεμβρίου 2019 στην Θεσσαλονίκη.

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Νομίζω πως η τέχνη σε επιλέγει, δεν την επιλέγεις. Με τούτο δεν θέλω να αναφερθώ σε κάποιο “μεταφυσικό κάλεσμα”, μα απλά στο ότι γεννιέσαι και φέρεις την πληροφορία αυτή της ανάγκης σου να κάνεις τέχνη, να εκφραστείς μέσα απ' αυτήν. Υπό την έννοια αυτή από πολύ μικρό παιδί, δεν θα πω πως αισθανόμουν την ανάγκη να κάνω τέχνη, θα πω όμως ότι μέσα σ' αυτήν βίωνα την ευτυχία.




Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Θα χαρακτήριζα το εικαστικό μου έργο ανθρωποκεντρικό. Με ενδιαφέρει η ανθρώπινη μορφή, είτε ως πορτρέτο και αποτύπωση της ψυχοσύνθεσης του εικονιζόμενου προσώπου, είτε ως αναπαράσταση της ανθρώπινης φιγούρας στο χώρο και το χρόνο. Και για να επικαλεστώ την πρωταγόρεια ρήση “ο άνθρωπος είναι το μέτρο των πάντων”. Μέσα από την αποτύπωση της ανθρώπινης παρουσίας επιχειρώ να χαρτογραφώ το φυσικό αλλά και το μεταφυσικό, την ύλη και τις έννοιες, την πραγματικότητα και το όραμα.


Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης, τόσο στην χαρακτική όσο και στην ζωγραφική έχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι; 
Ο πειραματισμός είναι ίσως η κινητήρια δύναμη που με ωθεί να λειτουργώ καλλιτεχνικά. Αφήνομαι στο αναπάντεχο, όχι μόνο για τη χαρά της ανακάλυψης ή της επινόησης, όχι μόνο για το μοίρασμα και τη χαρά της επικοινωνίας που προσφέρει η τέχνη αλλά κυρίως γιατί μέσα από τον ανιχνευτικό χαρακτήρα του πειράματος έρχομαι αντιμέτωπος με τις βαθύτερες και κάποιες φορές τις πιο σκοτεινές, αφανέρωτες πτυχές του εαυτού μου. Τελικά μέσα από τον πειραματισμό αναζητώ την ωριμότητα και την αυτοπραγμάτωσή μου.


Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος; 
Να νικήσω τον φόβο. Να επιδιώξω την ελευθερία. Αν η τέχνη δεν γίνεται για να μας απελευθερώνει, τότε για τι άλλο; Κι όταν μιλώ για ελευθερία και κατανίκηση του φόβου δεν εννοώ μόνο ή κύρια το φόβο που γεννιέται από τον κόσμο που μας περιβάλλει, δεν εννοώ τη δύναμη να αντικρίσουμε τα τέρατα που μας καταδιώκουν, είτε αυτά είναι κοινωνικά, είτε πολιτικά, είτε υλιστικά, αλλά κυρίως εννοώ τη δύναμη εκείνη που η απελευθέρωση της τέχνης προσφέρει να κατανικήσουμε τους πιο μύχιους φόβους μας, τα πάθη, τις εσωτερικές μας αδυναμίες, να κατανικήσουμε τον ίδιο τον ατελή εαυτό μας.


Η υδατογραφία είναι βασικό μέσο έκφρασης για σένα; Αν όχι, για τι θεματολογία / είδους πίνακες την προτιμάς; 
Το κύριο εικαστικό μέσο με το οποίο καταπιάνομαι είναι η Χαρακτική, στην οποία με συγκινεί ο έντονα κοινωνικός χαρακτήρας της αλλά και η στιβαρότητα του εικαστικού αποτελέσματος. Το χαρακτικό έργο είναι, τις περισσότερες φορές, έργο βέβαιης και στέρεης αποτύπωσης. Είναι ένα στίγμα. Η ακουαρέλα βρίσκεται στον αντίποδα της κατάστασης αυτής. Είναι μέσο που προσφέρει διαύγεια, ανάερο αποτέλεσμα, δίνει την αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας στη διαχείρισή του. Ίσως αυτό το δίπολο ανάμεσα στη χαρακτική και την υδατογραφία να με συναρπάζει, και η μετατόπισή μου από την ενασχόληση από το ένα στο άλλο να μου δίνει τις αναπνοές που χρειάζομαι για να λειτουργήσω με καθαρό βλέμμα. Η τοπιογραφία και κυριότατα η διαύγεια, η εκτυφλωτική φωτεινότητα του ελληνικού τοπίου αναδεικνύονται μέσα από την ακουαρέλα δυναμικά.


Από ποιους ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Η τέχνη είναι ένα κοινό μυστικό που διατρέχει όλες τις μορφές και τις εκφάνσεις της. Είναι η πλάγια ματιά της αλήθειας και της ομορφιάς. Υπηρετώντας εδώ και χρόνια δύο τέχνες, αυτή της Εικαστικής αποτύπωσης αλλά και της Ποίησης, συνειδητοποιώ όλο και πιο δυνατά πως ισχύει η προαιώνια διατύπωση που θέλει τη ζωγραφική σιωπηλή ποίηση και την ποίηση ομιλούσα ζωγραφική. Υπό το πρίσμα αυτό με έχουν επηρεάσει καλλιτέχνες και από τις δύο αυτές μορφές τέχνης. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι αγαπώ ιδιαίτερα τον Ελύτη από τους ποιητές και τον Νικόλαο Λύτρα ή τον Τέτση από εικαστικούς, καλλιτέχνες που λάτρεψαν και υπηρέτησαν το φως και τη διαύγεια του ελληνικού τοπίου.


Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Δεν θα τον συμβούλευα ούτε προτρεπτικά ούτε αποτρεπτικά. Γιατί, αν η καλλιτεχνική δύναμη και επιθυμία υπάρχουν μέσα του, θα βρουν διέξοδο σε κάθε περίπτωση. Ίσως να τον προέτρεπα να αφεθεί ολάνοιχτος στην τέχνη, να απολαύσει το μαγικό ταξίδι που αυτή θα του προσφέρει. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι αν δεν γινόταν δημιουργός ο ίδιος, θα είχε κατακτήσει το μεγάλο κέρδος της ωραιότητας.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collage Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Lifestyle Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αίγινα ΑΝΑΦΗ ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Καστελλόριζο Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη Κρήτη Λάρισα Λήμνος Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χειροτεχνίες Χορός Ψηφιδωτό