Wednesday, 6 November 2019

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Δήμητρα Λαμπρέτσα: Ο άνθρωπος στο επίκεντρο

Η Δήμητρα Λαμπρέτσα, απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και της Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών Αθηνών (Τμήμα Γραφιστικής), καλλιτέχνης και εκπαιδευτικός-εμψυχώτρια, γεννήθηκε στα Γρεβενά και δραστηριοποιείται στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και της Ευρώπης. Έχει εργαστεί ως σκηνογράφος, ζωγράφος και καλλιτεχνική υπεύθυνη σε κινηματογραφικές παραγωγές και θεατρικές σκηνές (Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Λυρική Σκηνή, κ.ά). Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, ενώ κατά το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε παρουσιάσεις με εικαστικά-μουσικά δρώμενα, εμπνευσμένα από το εικαστικό της έργο. Από το 2002 μέχρι σήμερα συνεργάζεται με ερευνητικές ομάδες κάνοντας αναπαραστάσεις παλαιοντολογικών και αρχαιολογικών ευρημάτων, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείο Αιανής Κοζάνης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου, το Παλαιοντολογικό Μουσείο Μηλιάς Γρεβενών, κ.ά.συνδυάζοντας την καλλιτεχνική και επιστημονική της ιδιότητα. Θα έχουμε τη ευκαιρία να γνωρίσουμε το έργο της στο πλαίσιο της συμμετοχής της Διεθνούς Ένωσης Υδατογραφίας  (International Watercolor Society, ή, για συντομία IWS) (booth 51 στο Περίπτερο 9 της ΔΕΘ) όπου διοργανώνει έκθεση με 20 κορυφαίους διεθνούς φήμης ξένους ακουαρρελλίστες τους οποίους υποδέχονται 32 εγκαθιδρυμένοι και ανερχόμενοι Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες στο πλαίσιο της 4ης Art Thessaloniki International Contemporary Art Fair που θα λάβει χώρα στις 21 – 24 Νοεμβρίου 2019 στην Θεσσαλονίκη.


Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Η συνειδητοποίηση με το όρο «καλλιτέχνης» ίσως ήρθε να επιβεβαιώσει την γνώση που προϋπήρχε στα κύτταρα μου από τότε που έθεσα την παρουσία μου στο περιβάλλον ..που λέγετε κόσμος. Θα ήταν την ίδια στιγμή που έπιασα για πρώτη φορά το μολύβι και έφτιαξα το πρώτο μου σκίτσο , όταν άρχισε να με προσελκύει το ωραίο , η ανάγκη για δημιουργία και η παρατήρηση του κόσμου γύρω μου.  Τα πάντα έμοιαζαν καινούργια… κάτι που δεν έχει σταματήσει ακόμα. Θα ήμουν τεσσάρων χρονών όταν άκουσα  για πρώτη φόρα  τη φράση,   «αυτό το παιδί είναι καλλιτέχνης». Από τότε έγινα ένα γραμματόσημο για να βρίσκομαι  επάνω σε κάθε γράμμα που έγραφε …παραλήπτης… «Τέχνη».  Παρόλα αυτά σεβόμουν τόσο πολύ την λέξη «καλλιτέχνης» που ουσιαστικά την χρησιμοποίησα για να με χαρακτηρίσει ..μετά τα δεκαεννέα αφού είχα αρχίσει ακαδημαϊκές σπουδές στην τέχνη.  Ένα ταξίδι  συνειδητοποίησης , ίσως να  μοιάζει  με έναν μαγνήτη που προσελκύει οτιδήποτε είναι στην ίδια συχνότητα με το εσωτερικό μας γίνεστε. Σε έναν καλλιτέχνη δεν φτάνει μόνο η συνειδητοποίηση του ρόλου του , χρειάζεται και η αποδοχή του. Η αποδοχή του ρόλου του καλλιτέχνη ,είναι μονόδρομος όταν αντιλαμβάνεσαι ότι η ανάγκη για δημιουργία σε ξυπνάει το πρωί και δεν σε αφήνει  να κοιμηθείς το βράδυ, αν δεν ολοκληρώσεις το έργο.
 

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Θα έλεγα ότι κατά βάση είμαι ανθρωποκεντρική. Ο άνθρωπος με απασχολεί τόσο σαν ξεχωριστή οντότητα όσο και σαν μέρος της κοινωνίας.  Στα πρώτα μου έργα ο άνθρωπος ήταν σύμβολο μυθοπλασίας, με έμφαση στο φανταστικό και σουρεαλιστικό στοιχείο. Στην πορεία άρχισα να ενδιαφέρομαι για την θέση του ανθρώπου στο σήμερα. Μια μεγάλη ενότητα έργων μου αναφέρονται στα παρασκήνια του θεάτρου με αλληγορικό τρόπο. Καδραροντας ρεαλιστικές σκηνές από τα παρασκήνια του θεάτρου και του κινηματογράφου, τις αντιπαραθέτω με τις σημερινές σχέσεις των ανθρώπων. Είναι ένα παιχνίδι που θα το έλεγα «η αλήθεια για το ψέμα που γνωρίζω»  Πρόσφατα ασχολήθηκα με τα πρόσωπα από τις φυλές των ανθρώπων, ειδικά των λαών που αδικηθήκαν στο βωμό του χρήματος …όπως οι ινδιάνοι. Τα πορτραίτα αυτά, γίνανε μια  ανεξάντλητη πηγή διαλόγου  μέσω της εικαστικής δημιουργίας. Επίσης η φύση πάντα μου δίνει έμπνευση και ξεκούραση και έτσι δεν είναι λίγα τα έργα που  αναφέρονται στα φυτά τα ζώα και τα τοπία.

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης, τόσο στην χαρακτική όσο και στην ζωγραφική έχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι; 
Τα μελάνια, τα μολύβια, τα στυλό ,τα ακρυλικά, τα λάδια και όλα τα υλικά μπορούν να δουλευτούν με ρευστότητα και με μια ταχύτητα που σου επιτρέπει να πιάσεις τις στιγμές. Με ενδιαφέρει η στιγμή. Νομίζω ότι  η στιγμή είναι πιο κοντά στην αλήθεια.  Τα ολιγόλεπτα σκίτσα εκ του φυσικού ,έχουν την αγωνία να προλάβουν τον χρόνο και να μιλήσουν με ελάχιστες γραμμές για αυτό που μόλις είδαν. Πειραματίζομαι διαρκώς με τα υλικά τόσο για το εικαστικό τους  αποτελέσματα όσο και για την αντοχή τους στον χρόνο. Με ενδιαφέρει και η μίξη αυτών. Για παράδειγμα, έχω παρατηρήσει ότι ,όταν αναμιγνύω  δυο διαφορετικά χρώματα αυτά έχουν πιο μεγάλη αντοχή στον χρόνο από ότι τα καθαρά χρώματα. Επίσης, η ορυκτή ύλη στα χρώματα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην αντοχή αλλά και στην ποιότητα του χρώματος.  Στην χαρακτική μπορείς να κάνεις θαύματα. Είναι πάντα μια αποκάλυψη το αποτέλεσμα. Εξετάζεις τις πιέσεις στην πρέσα, τα χρώματα αλλά και τα χημικά που χρησιμοποιείς, για ένα όμορφο αποτέλεσμα. Η χαρακτική είναι  ένας τεράστιος κόσμος. Τα τελευταία χρόνια έχω βάλει στη ζωή μου…την άμμο. Αυτό υλικό πραγματικά με ελευθερώνει. Κάνω  γλυπτά από άμμο σε ακτές της θάλασσας και των ποταμιών της Ελλάδας. Μια εφήμερη τέχνη που διαρκεί ελάχιστα στον υλικό κόσμο …αλλά για πάντα στην ψυχή.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος; 
Η μεγαλύτερη πρόκληση να αποδεσμευτώ από νοητικές δεσμεύσεις. Να πετάξω ψηλά να κατέβω χαμηλά να ταξιδέψω μακριά…να ζήσω σε μια ανιδιοτελή κοινωνία όπου η τέχνη μόνο θα θαυμάζει και δεν θα χρειάζεται να είναι υποκατάστατο της ανισσοροπιας. Ουτοπικό… αλλά είναι μια πρόκληση…

Η υδατογραφία είναι βασικό μέσο έκφρασης για σένα; Αν όχι, για τι θεματολογία / είδους πίνακες την προτιμάς; 
Η  ρευστότητα και η διαφάνεια της υδατογραφίας αποτυπώνει την στιγμιαία αλήθεια και ελευθερώνει το φως προβάλλοντας μια ψυχική ανάταση .Προσεγγίζει αισθήματα παιδικής  αγνότητας. Με την υδατογραφία μπορείς να εκφράσεις τα πάντα και σίγουρα πρώτο  …το νερό. Θα έλεγα χωρίς να απορρίπτω τις άλλες  τεχνικές ότι η υδατογραφία είναι από τα μέσα που χρησιμοποιώ πιο συχνά.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Αρχικά το ερευνητικό πνεύμα το Λεονάρντο Ντα Βίντσι με τα υπέροχα σχέδια του που βρίσκονται στα μικρά βιβλία του τα λεγόμενα κώδικες, ήταν το λυχνάρι που μου φώτισε τους πρώτους δρόμους.  Οι ιμπρεσιονιστές όταν εμφανίστηκαν στον δρόμο της αναζήτησης μου ,ήταν σαν να έσπασε ένα μπαλόνι και να γέμισε ο χώρος «Άνοιξη». Έκρηξη χρωμάτων και φως.  Από τις πιο σημαντικές στιγμές στην μαθητεία μου ήταν όταν συνεργάστηκα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο σαν ζωγράφος .Εκεί αντίκρισα όλα όσα είχα μάθει συν πολλά- πολλά ακόμα. Εκεί είχα την μοναδική ευκαιρία να αγγίξω και να συνομιλήσω με τα σπουδαιότερα ευρήματα της αρχαίας Ελληνικής τέχνης από τα νεολιθικά μέχρι και τα κλασσικά. Έχοντας πάρει αυτά τα εφόδια και προσθέτοντας ότι αξιόλογο έρθει στο δρόμο μου,  διανύω μια ζωή, που είναι εκείνη που με οδηγεί και με καθοδηγεί σε οτιδήποτε φτιάχνω.

Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Θα του έλεγα, ό,τι θα ήθελα να ακούσω όταν ήμουν στην ηλικία του. Θα του έλεγα…να είναι συνεπής σε ότι κάνει. Να μην χάνει χρόνο στην διάσπαση του νου. Να μην χάνει τον στόχο. Να μπει στην ζωή με εμπιστοσύνη και σεβασμό στον εαυτό του και στους γύρω του .Να πειραματίζεται διαρκώς και να  είναι ανοιχτός. Να μην περνά μέρα που να μην σχεδιάζει και να μην παρατηρεί. Να αφουγκράζεται την ζωή και  να είναι γενναιόδωρος. Να βλέπει την ζωή σφαιρικά όπως όταν ζωγραφίζει ένα αντικείμενο από όλες τις πλευρές. Να μην βιάζετε να γίνει γνωστό το έργο του, αλλά να είναι αληθινός… Να ζει ..να δημιουργεί … να αγαπά…

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collage Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Lifestyle Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αίγινα ΑΝΑΦΗ ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Καστελλόριζο Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη Κρήτη Λάρισα Λήμνος Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χειροτεχνίες Χορός Ψηφιδωτό