Tuesday, 30 July 2019

Έκθεση χαρακτικής "Αναφορά στον Γκρέκο" στο Βραχάσι

Μια εξαιρετικά  ενδιαφέρουσα έκθεση έργων χαρακτικής του Νίκου Τερζή για την «Αναφορά στον Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη πραγματοποιείται στο Βραχάσι Λασιθίου, στο πλαίσιο των «Πολιτιστικών Συναντήσεων» που διοργανώνει για πέμπτη χρονιά εφέτος ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Ο Αναύλοχος».  Πρόκειται για έργα που φιλοτέχνησε ο Έλληνας καλλιτέχνης της Διασποράς Νίκος Τερζής για τη σουηδική έκδοση του εμβληματικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη, η οποία κυκλοφόρησε το 2006 σε μετάφραση Ίνκας και Γιάννη Αμπατζή.  Τα έργα εκτίθενται στο Προαύλειο του Παλαιού Παρθεναγωγείου Βραχασίου, μέχρι τις 17 Αυγούστου.   Η υπόθεση, όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος ο Καζαντζάκης, είναι μια «αναφορά» με τη στρατιωτική έννοια του όρου, σχετικά με τους στόχους του και τις προσπάθειές του. Ο συγγραφέας ξεκινά να αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, αφού προηγουμένως μνημονεύει τους προγόνους και τους γονείς του, και σταματά στην ημέρα της «κρητικής ματιάς» και στη σύλληψη της Οδύσσειας. Δεν αφηγείται το σύνολο της ζωής του, αλλά παρουσιάζει τους σταθμούς της πνευματικής του πορείας, χωρίς να ακολουθεί μια χρονολογική σειρά αναφοράς της πραγματικής του βιογραφίας. (Επίμετρο σελ. 551 - Εκδόσεις Καζαντζάκη 2014).  Η Αναφορά είναι αυτό ακριβώς που δηλώνει το όνομά της. Πρόκειται για τον απολογισμό του αγώνα ενός στρατιώτη: «…στέκουμαι σάν στρατιώτης μπροστά στο στρατηγό και κάνω την Αναφορά μου στον Γκρέκο». Επιλέγει τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, για να κάνει την Αναφορά αυτή. «…γιατί αυτός είναι ζυμωμένος από το ίδιο κρητικό χώμα με μένα, και καλύτερα απ΄όλους τους αγωνιστές που ζουν ή πού έχουν ζήσει μπορεί να με νιώσει. Δεν αφήκε κι αυτός την ίδια κόκκινη γραμμή απάνω στις πέτρες;». Ο Γκρέκο, είναι για τον Καζαντζάκη μια προβολή στη συνείδησή του μιας προγονικής αξίας, της Κρήτης και ταυτόχρονα ένας αγωνιστής του πνεύματος μέσα από την Τέχνη.  Η απήχηση του συνολικού έργου των δύο σημαντικών αυτών προσωπικοτήτων της Τέχνης, είναι αυταπόδεικτη μέσα στο διάβα του Χρόνου. Στο συγκεκριμένο έργο που αναφερόμαστε «Αναφορά στον Γκρέκο», στάθηκε η αφορμή για έναν Έλληνα καλλιτέχνη της Διασποράς, τον Νίκο Τερζή να κάνει μια προσέγγιση, ως έναν επαναπροσδιορισμό με στοχαστικό τρόπο σε ελεύθερη εικαστική απόδοση, με ανάπτυξη των δεξιοτήτων του, στις τεχνικές της χάραξης και της εκτύπωσης που έχει σπουδάσει και κατέχει να διαχειρίζεται τόσο καλά, παράλληλα με τη ζωγραφική και την καλλιτεχνική αφίσα, για να δημιουργήσει 34 εικόνες που αντιστοιχούν κάθε μία στον πρόλογο, τα κεφάλαια και τον επίλογο του κειμένου του έργου του Καζαντζάκη. 



Ο Νίκος Τερζής, που γεννήθηκε στο Αμμόβουνο Ορεστιάδας Έβρου και μετανάστευσε από τη χώρα μας για να βρει διέξοδο στις καλλιτεχνικές αναζητήσεις του, σπούδασε κατά το διάστημα 1980 - 1987 στην Ακαδημία Τεχνών της Βαρσοβίας στην Πολωνία χαρακτική, ζωγραφική και αφίσα και έκανε τις μεταπτυχιακές σπουδές στην τέχνη της αφίσας και στη ζωγραφική στην ίδια σχολή. Σήμερα, ζει και εργάζεται στη Στοκχόλμη. Όπως όλοι οι Έλληνες καλλιτέχνες της Διασποράς, χρειάστηκε κι αυτός να περιπλανηθεί, για να δει, να γνωρίσει και να διαμορφώσει την καλλιτεχνική του φυσιογνωμία, για να εκτιμήσει ακόμη πιο πολύ τον μίτο που τον συνδέει ως άνθρωπο και καλλιτέχνη με το πνεύμα των δύο μεγάλων αυτών καλλιτεχνών και την Ελλάδα.  Τιμητική παρουσία και χαιρετισμό, εκ μέρους του Μουσείου Νίκου Καζαντζάκη, καθηγητής κος Μιχαήλ Ταρουδάκης, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου.  Συνοπτική παρουσίαση της έκθεσης: Μανόλης Γιανναδάκης, Νίκος Τερζής.  Επιμέλεια έκθεσης: Μανόλης Γιανναδάκης, Καθηγητής Χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.  Η έκθεση θα διαρκέσει έως 17 Αυγούστου 2019, στο Παλαιό Παρθεναγωγείο Βραχασίου και θα είναι ανοικτή για το κοινό, 18.00 έως 21.00, Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. 

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collage Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Lifestyle Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αίγινα ΑΝΑΦΗ ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Καστελλόριζο Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη Κρήτη Λάρισα Λήμνος Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χειροτεχνίες Χορός Ψηφιδωτό