Το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο παρουσιάζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό εικαστικό ο οποίος έζησε και δημιούργησε για χρόνια στο έξωτερικό και υπήρξε από τους σπουδαιότερους Έλληνες δημιουργούς της αφαίρεσης. Ο Γιώργος Τούγιας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1922. Σπούδασε Οικονομικές και Πολιτικές Επιστήμες (1940-1945) και έπειτα ζωγραφική και χαρακτική στην Α.Σ.Κ.Τ. στην Αθήνα (1946-1950). Στη συνέχεια σπούδασε στο Παρίσι, στην Ecole des Beaux-Arts (1951- 1953). Έλαβε τη γαλλική υπηκοότητα το 1958 και επέλεξε να μείνει μόνιμα στο Παρίσι και να εργαστεί. Μετά το 1968 επέστρεφε ανά τακτά χρονικά διαστήματα Ελλάδα, όπου τελικά εγκαταστάθηκε, χωρίς να χάσει τη στενή σχέση με τη Γαλλία. Η πρώτη ατομική του έκθεση στην Ελλάδα το 1970 ήταν στην γκαλερί Άστορ. Ανάμεσα στις σημαντικότερες εκθέσεις του είναι Αγωγοί (1973), Αντιμύθος (1974) και Κραυγές και Συστήματα (1978). Συμμετείχε σε μεγάλες ομαδικές και διεθνείς διοργανώσεις, σε πολλά παρισινά Salons, στην Μπιενάλε Χαρακτικής της Λιουμπλιάνα (1973, 1977 και 1979) και στην Μπιενάλε του Sao Paulo (1963). Πέθανε στη Θεσσαλονίκη το 1994. Η Αίθουσα Τέχνης Δεσμός, με την οποία συνεργαζόταν, ένα χρόνο μετά παρουσίασε το έργο του στην Art Athina. Επιλογές από το έργο του παρουσιάστηκε επίσης το 1999 στην έκθεση Π+Π=Δ, Επιλογές από το “Δεσμό”, στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ. Ο Γιώργος Τούγιας τη δεκαετία του 1960 δημιούργησε έργα που παράγουν ένα ιδιαίτερο και ουσιαστικό προσωπικό ιδίωμα αφαίρεσης, αποτέλεσμα μιας μύχιας έκφρασης, που παίρνει τη μορφή ανοιχτής επίκλησης. Στη συνέχεια ανακάλεσε αυτή την καλλιτεχνική πρακτική, αποφασίζοντας να διαμορφώσει τον ζωγραφικό του κόσμο με αρχιτεκτονικούς όρους, κριτικά και με λεπτή ειρωνία. Τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από γεωμετρική ακρίβεια. Έχουν καθαρά περιγράμματα και οι ευθύγραμμες και στενές διαδρομές περιγράφουν εκείνο ακριβώς το σχεδιαστικό γεγονός της απόλυτης ηρεμίας και ακινησίας. Τη δεκαετία του 1970, σε μία περίοδο έντονου πειραματισμού αναφορικά στη σχέση του καλλιτέχνη με τα μέσα του, πραγματοποίησε έξοδο από το τελάρο κάτι που σήμανε τον “σχεδιασμό” του έργου στον καθαυτό τρισδιάστατο χώρο. Ο Γιώργος Τούγιας αναμφίβολα υπήρξε πρωτοπόρος, κατανοώντας πλήρως την αφαίρεση ως διαδικασία ανάκλησης και παρέμεινε πρωτοπόρος, καθώς ανακαλώντας τις καλλιτεχνικές του πρακτικές υπηρέτησε τη δημιουργία και όχι την πρωτοπορία.
Επιμέλεια και κείμενο έκθεσης Νίκος Μυκωνιάτης, Ιστορικός Τέχνης
Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα - Παρασκευή 09:00 - 14:00 και
17:00 - 21:00
Σάββατο 09:00 - 14:00
Βαφόπουλου 3-5, Θεσσαλονίκη 54646
Τηλ. +30 2310 424132
Επιμέλεια και κείμενο έκθεσης Νίκος Μυκωνιάτης, Ιστορικός Τέχνης
Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα - Παρασκευή 09:00 - 14:00 και
17:00 - 21:00
Σάββατο 09:00 - 14:00
Βαφόπουλου 3-5, Θεσσαλονίκη 54646
Τηλ. +30 2310 424132