Wednesday, 24 October 2018

“Γιώργος Τούγιας, 1922-1994”

Το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο παρουσιάζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό εικαστικό ο οποίος έζησε και δημιούργησε για χρόνια στο έξωτερικό και υπήρξε από τους σπουδαιότερους Έλληνες δημιουργούς της αφαίρεσης. Ο Γιώργος Τούγιας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1922. Σπούδασε Οικονομικές και Πολιτικές Επιστήμες (1940-1945) και έπειτα ζωγραφική και χαρακτική στην Α.Σ.Κ.Τ. στην Αθήνα (1946-1950). Στη συνέχεια σπούδασε στο Παρίσι, στην Ecole des Beaux-Arts (1951- 1953). Έλαβε τη γαλλική υπηκοότητα το 1958 και επέλεξε να μείνει μόνιμα στο Παρίσι και να εργαστεί. Μετά το 1968 επέστρεφε ανά τακτά χρονικά διαστήματα Ελλάδα, όπου τελικά εγκαταστάθηκε, χωρίς να χάσει τη στενή σχέση με τη Γαλλία. Η πρώτη ατομική του έκθεση στην Ελλάδα το 1970 ήταν στην γκαλερί Άστορ. Ανάμεσα στις σημαντικότερες εκθέσεις του είναι Αγωγοί (1973), Αντιμύθος (1974) και Κραυγές και Συστήματα (1978). Συμμετείχε σε μεγάλες ομαδικές και διεθνείς διοργανώσεις, σε πολλά παρισινά Salons, στην Μπιενάλε Χαρακτικής της Λιουμπλιάνα (1973, 1977 και 1979) και στην Μπιενάλε του Sao Paulo (1963). Πέθανε στη Θεσσαλονίκη το 1994. Η Αίθουσα Τέχνης Δεσμός, με την οποία συνεργαζόταν, ένα χρόνο μετά παρουσίασε το έργο του στην Art Athina. Επιλογές από το έργο του παρουσιάστηκε επίσης το 1999 στην έκθεση Π+Π=Δ, Επιλογές από το “Δεσμό”, στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ. Ο Γιώργος Τούγιας τη δεκαετία του 1960 δημιούργησε έργα που παράγουν ένα ιδιαίτερο και ουσιαστικό προσωπικό ιδίωμα αφαίρεσης, αποτέλεσμα μιας μύχιας έκφρασης, που παίρνει τη μορφή ανοιχτής επίκλησης. Στη συνέχεια ανακάλεσε αυτή την καλλιτεχνική πρακτική, αποφασίζοντας να διαμορφώσει τον ζωγραφικό του κόσμο με αρχιτεκτονικούς όρους, κριτικά και με λεπτή ειρωνία. Τα έργα αυτά χαρακτηρίζονται από γεωμετρική ακρίβεια. Έχουν καθαρά περιγράμματα και οι ευθύγραμμες και στενές διαδρομές περιγράφουν εκείνο ακριβώς το σχεδιαστικό γεγονός της απόλυτης ηρεμίας και ακινησίας. Τη δεκαετία του 1970, σε μία περίοδο έντονου πειραματισμού αναφορικά στη σχέση του καλλιτέχνη με τα μέσα του, πραγματοποίησε έξοδο από το τελάρο κάτι που σήμανε τον “σχεδιασμό” του έργου στον καθαυτό τρισδιάστατο χώρο. Ο Γιώργος Τούγιας αναμφίβολα υπήρξε πρωτοπόρος, κατανοώντας πλήρως την αφαίρεση ως διαδικασία ανάκλησης και παρέμεινε πρωτοπόρος, καθώς ανακαλώντας τις καλλιτεχνικές του πρακτικές υπηρέτησε τη δημιουργία και όχι την πρωτοπορία.


Επιμέλεια και κείμενο έκθεσης Νίκος Μυκωνιάτης, Ιστορικός Τέχνης

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα - Παρασκευή 09:00 - 14:00 και
17:00 - 21:00
Σάββατο 09:00 - 14:00
Βαφόπουλου 3-5, Θεσσαλονίκη 54646
Τηλ. +30 2310 424132

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σάμος Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός