Monday, 24 September 2018

Δημήτρης Τράγκας | Η Γραμμή βαδίζει προς τον Κύκλο

H Myro Gallery και η γενική επιμελήτρια των εκθέσεων Εύη Κυρμακίδου έχουν τη χαρά και την τιμή να σας προσκαλέσουν στα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης του Δημήτρη Τράγκα.  Ο Ομότιμος καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης του Α.Π.Θ Εμμανουήλ Μαυρομμάτης σημειώνει για τον καλλιτέχνη:  

Συστήματα παραπομπών στην εργασία του Δημήτρη Τράγκα του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη *

O Δημήτρης Τραγκας εργάζεται με ένα σύστημα αναφορών. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα μιας μακράς και πολύπλοκης καλλιτεχνικής αναζήτησης κατά την οποία ο τρόπος της ζωής του εμπλέκεται περίπου με τα ίδια του τα έργα: θέλει να γίνεται ο ίδιος μέρος των αναφορών του, ως να είναι το σημείο στο οποίο παραπέμπουν. Για να δώσω ένα παράδειγμα, ο Τράγκας λέει ότι οι αναφορές αλληλοπαραπέμπονται, σε συνεχή κίνηση. Στην έκθεση Θεωρήματα 1/2018 της AICA Ελλάς στο ΕΜΣΤ, είχε παρουσιάσει τρεις διαγώνιους αιχμηρούς πασσάλους με τη βάση τους σε τρία μοιρογνωμόνια εγκατεστημένα στην περιφέρεια ενός κύκλου, που έδειχναν όλοι, με την ίδια γωνία κλίσης, ένα κεντρικό σημείο ψηλά στο οποίο σύγκλιναν νοητά. Η σχέση της γωνίας των πασσάλων με το νοητό σημείο ήταν διφορούμενη: ή ο καλλιτέχνης ήταν κάθε φορά, διαδοχικά, ως ο ένας από τους πασσάλους να βλέπει το κοινό σημείο όλων των άλλων και το δικό του το σημείο -ή ως αυτός ο ίδιος ως σημείο, να βλέπει να τον βλέπουν οι διαδοχικοί πάσσαλοι των άλλων. ΄Ηταν ο ίδιος και εδώ και εκεί. ΄Ολες αυτές οι ιδέες αποδίδονται με πολύ ωραία σχέδια των οποίων κεντρική ιδέα είναι η μετακίνηση της γραμμής. 


 
Αρχικά ο Τράγκας είχε ως έμμονη ιδέα την αντίθεση ανάμεσα στο άμορφο που δεν μπορεί να περιγραφεί και είναι απροσδιόριστο και συνεπώς χωρίς προοπτική να διατυπωθεί η ερμηνεία του, με το αντίπαλο επιχείρημα της ορθολογικής προσέγγισης να το εντάξει σε ένα συλλογισμό, ώστε να τo προσδιορίσει ιστορικά. ΄Ηταν σκαμμένες μαύρες πίσσες σε λαμαρίνα και μουσαμά, ακανόνιστες προεξοχές στη σταυροειδή διάταξη πέντε τετραγώνων που περιείχαν στο κεντρικό την απαγόρευση και στα άλλα γύρω του τη σύσφιξη στο κέντρο, την ανάδυση και την κατάδυση από και προς την επιφάνεια και τέλος, τους αιλουροειδείς, σε όλη την επιφάνεια, σχεδιασμένους και ισότιμα μοιρασμένους συσχετισμούς. Αυτές είναι σχέσεις ιδεών τις οποίες ο καλλιτέχνης αναζήτησε να διατυπώσει ως πράγματα, αλλά που ζητούν όμως για να διατυπωθούν ένα οποιοδήποτε μορφικό πρόσχημα που θα εξηγούσε γιατί και πώς αυτό έγινε εκείνο. Αυτό ο Τράγκας το θεωρεί αυτονόητο, το κάθε ένα να είναι δικό του, αλλά να είναι όμως και όλα τα άλλα. Η καλλιτεχνική ζωή του Τράγκα διατυπώνεται με λογικές αντιφάσεις. Οι δύο σχέσεις που προϋποθέτει η οποιαδήποτε μετάβαση από την παραπομπή στο παραπεμπόμενο και αντίστροφα από το παραπεμπόμενο στην παραπομπή, είναι για τον ίδιο τόσο απροσδιόριστες και ρευστές, ώστε ο συλλογισμός του να είναι διφορούμενος και για τα δύο, -το κάθε ένα να είναι το άλλο σε μια σύμπτωση. Το 1997, είχε κατασκευάσει μια σταυροειδή κατασκευή από κύβους των οποίων οι δομές ενεπλέκοντο μεταξύ τους τόσο πολύ, ώστε το κέντρο της να είναι παντού. Στη συνέχεια την έκαψε γιατί η ιδέα είχε τελειώσει. Οι ιδέες του Τράγκα μου θυμίζουν τον Arthur Koestler στο πολιτικό του βιβλίο, Το Μηδέν και το Άπειρο, στο οποίο η εξάρτηση από το άλλο, ως ο προσδιορισμός του εξαρτώμενου από την εξουσία να είναι τόσο πλήρης, ώστε το άλλο να είναι όλοι οι άλλοι και να συμπίπτουν και τα δύο ως προς την κοινή τους απουσία ταυτότητας. Τα τελευταία χρόνια ο Τράγκας οδηγήθηκε στη μοναδική γραμμή που περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της και δημιουργεί, τον κύκλο που την ολοκληρώνει όπως οι μαθηματικές επιφάνειες του Mobius, να είναι ταυτόχρονα εσωτερικές και εξωτερικές. Στην εργασία του, η γραμμή είναι προϋπόθεση της σφαίρας, με το κέντρο και την περιφέρεια να είναι παντού, το καθένα το άλλο, σε ένα κλειστό σύστημα. Μορφικά, είναι το συμπαγές της ιδέας.

*Ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ

Το κείμενο της έκθεσης υπογράφει ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης και την επιμέλεια και οργάνωση η Εύη Κυρμακίδου.

Τα εγκαίνια θα γίνουν την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018
στις 8 το βράδυ
με την παρουσία του καλλιτέχνη
και των συντελεστών της έκθεσης.

Myro gallery: Νικηφόρου Φωκά 8
www.myro.gr

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σάμος Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός