Thursday, 26 July 2018

Η αξία της αντίκας

Υπάρχει μία σύγχυση σχετικά με το τί είναι  Αντίκα, τι είναι απλά παλιό και τι αξία έχει -ή μπορεί να έχει - μία αντίκα.  “Ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός”, κατά τη γνωστή παροιμία, ωστόσο συχνά ισχύει και το αντίστροφο, στον χώρο της αντίκας: ανάμεσα σε αντικείμενα που δεν διακρίνονται για τη λάμψη τους, κρύβονται συχνά θησαυροί.

Τι είναι λοιπόν αντίκα; Κατά τον τυπικό ορισμό αντίκα μπορεί να είναι κάθε αντικείμενο ηλικίας άνω των 100 ετών. Εντούτοις ο ορισμός αυτός δεν είναι απόλυτος. Έτσι, στις αντικερί θα  συναντήσετε συχνά έπιπλα της δεκαετίας του 1930, art deco, με το αιτιολογικό ότι η συγκεκριμένη περίοδος είναι  η τελευταία μεγάλη και διακεκριμένη εποχή της διακόσμησης, πριν κατακυριαρχήσει το -διόλου υποδεέστερο σε πλείστες όσες περιπτώσεις- "design".  Μία άλλη συχνή ερώτηση των κατόχων αντικών  είναι “τι πρέπει να κάνω με τις αντίκες μου;” Η αλήθεια είναι ότι κανείς  δεν σας υποχρεώνει  να κάνετε κάτι με αυτές. Μπορείτε να ζήσετε  ευτυχισμένοι μέσα στο περιβάλλον που περάσατε τα παιδικά σας  χρόνια, και συχνά, δεν υπάρχει κάτι πολυτιμότερο από αυτό.

Σε περίπτωση όμως που αποφασίσατε να γνωρίζετε τι έχετε στα χέρια σας, να ξεκινήσετε μια συλλογή  ή να συστηματοποιήσετε τα οικογενειακά σας κειμήλια σε μία συλλογή, ακόμα και να αλλάξετε διακόσμηση, διαθέτοντας προς πώληση κάποια από αυτά τα παλιά αντικείμενα που ανήκουν στην οικογένεια σας, καλό είναι να γνωρίζετε μερικά θέματα που σχετίζονται με την Αντίκα. Ας ξεκινήσουμε με ένα ζητημα νομιμότητας: Δικαιούστε να κατέχετε παλιά αντικείμενα και δεν έχετε υποχρέωση να τα καταγράψετε, εκτός αν έχουν θρησκευτικό ή λατρευτικό χαρακτήρα, ιδιαίτερα αν είναι εικόνες ηλικίας μεγαλύτερης των 100 ετών. Σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο θα πρέπει να απευθυνθείτε για καταγραφή των αντικειμένων που έχετε στη συλλογή σας και εμπίπτουν στη προαναφερθείσα κατηγορία στις “αρμόδιες αρχές”, εν προκειμένω στο Βυζαντινό μουσείο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, Εφορείες Αρχαιοτήτων, και άλλες συναφείς υπηρεσίες για καταλογοποίηση.

Αν αποφασίσετε να διαθέσετε μέρος ή το όλον της συλλογής σας, θα βρεθείτε προ μια δύσκολης επιλογής. Θα πρέπει να αποφασίσετε πως, που και σε ποιά τιμή θα διαθέσετε τα αντικείμενα που συνιστούν αντίκες.  Καταρχήν είναι μύθος πως ό,τι είναι παλιό είναι αντίκα, ακόμη και αν έχει περάσει σε ηλικία τα 100 χρόνια.    “Αντίκα” δεν είναι ένα βιομηχανοποιημένο αντικείμενο, ή, τουλάχιστον δεν είναι ίσης αξίας με ένα μη βιομηχανοποιημένο αντικείμενο. Πολλά χρόνια πριν την ζητούμενη εκατοενταετηρίδα  έλαβε χώρα η βιομηχανική επανάσταση. Κατόπιν αυτής παρήχθησαν αντικείμενα σε μεγάλους αριθμούς, πράγμα που σημαίνει ότι αυτά τα αντικείμενα έχουν μικρότερη συλλεκτικότητα ακόμη και ως αντίκες, άρα χαμηλότερη αξία. Ποιοι παράγοντες όμως διαμορφώνουν την αξία της Αντίκας; Πρώτα απ’ όλα υπάρχει ο παράγοντας της χρηστικότητας. Αν το αντικείμενο παραμένει χρηστικό και δεν είναι απλά διακοσμητικό, αυτό το στοιχείο προσθέτει στην αξία του. Άλλος σημαντικός παράγοντας είναι αυτός της “συλλεκτικότητας”: αυτός καθορίζεται με βάση τη καθαρότητα της γραμμής της  εποχής στην οποία ανήκει η αντίκα.

Πως όμως θα βρείτε  την ακριβή αξία που έχει μία αντίκα σας η απλούστερη λύση είναι να καταφύγετε σε έναν οίκο δημοπρασιών, ο οποίος θα την εκτιμήσει  δωρεάν και θα σας ενημερώσει για τις τιμές στις οποίες έχει νόημα να τη διαθέσετε, και όχι για την τυπική τιμή που έχει με βάση "την αξία της". Βλέπετε την αξία των αντικειμένων τις περισσότερες φορές την καθορίζει η αγορά στην οποία θα διαθέσετε ένα αντικείμενο, και όχι κάποιος εκτιμητής, που, μπορεί φυσικά να σας πληροφορήσει πόσο πωλήθηκε ένα συναφές αντικείμενο κάποτε άλλοτε, κάπου αλλού, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι στην τρέχουσα συγκυρία και στον συγκεκριμένο τόπο που θα διαθέσετε το αντικείμενο το αγοραστικό κοινό θα σπεύσει να το αγοράσει σε όποια τιμή ονομάσει ο εκάστοτε "εκτιμητής".  Το ζήτημα όταν εμπλέκονται χρηματο-οικονομικά ζητήματα, η στάθμιση της τιμής που θεωρεί την δεδομένη στιγμή στον δεδομένο τόπο η αγορά ελκυστική, ή έστω βατή. Μπορείτε να μεταφέρετε το αντικείμενο στον  οίκο, ή να στείλετε μερικές φωτογραφίες, με τη προϋπόθεση ότι ο οίκος δημοπρασιών συνεργάζεται με κάποιον ειδικό  εξειδικευμένο στο είδος του αντικειμένου.  Σε διαφορετική περίπτωση ίσως ο οίκος είναι σε θέση να σας παραπέμψει σε ανεξάρτητο εκτιμητή. Γενικά θα πρέπει να ξέρετε ότι η τιμή συναρτάται από χωροχρονικές παραμέτρους, και ότι όλες οι αντίκες δεν έχουν την ίδια χρηματική αξία σε όλους τους τόπους και για όλες τις εποχές. Έτσι, ένας εκτιμητής θα σας δώσει μία εκτίμηση τιμής για μια συγκεκριμένη διάρκεια και σε ένα συγκεκριμένο τόπο, π.χ. Ελλάδα., Κεντρική Ευρώπη, κλπ.

Ο καλύτερος τρόπος να διαθέσετε μία αντίκα είναι μέσω ενός οίκου δημοπρασιών, γιατί τότε μόνον γίνεται η διάθεση του αντικειμένου σας σε συνεργασία με τον πωλητή / δημοπράτη, γίνεται διαφήμιση που δεν σας κοστίζει παραπάνω, ενώ θα είστε παρών στη διαδικασία πώλησης (δημοπρασία) και η όλη διαδικασία είναι απολύτως διαφανής.  Η επαφή με την αγορά σε αυτή την περίπτωση είναι προσωπική, και η απεύθυνση μαζική. Εντούτοις, μπορεί να κρύβει απογοητεύσεις σε είπεδο οικονομικού αποτελέσματος, καθώς, η αξία και η έννοια της εισπράτεται σε χρήμα διαφορετικά σε κάθε εποχή, και κάθε συγκυρία.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σάμος Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός