Sunday, 27 May 2018

Πολλά "αστέρια" για ένα χάρτινο φεγγάρι στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης

Ho Han Eternal Light - Nohas' Ark, 2016
Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, εγκαινιάζει την έκθεση Χάρτινο το Φεγγαράκι με τη συμμετοχή διεθνών καλλιτεχνών και την επιμέλεια της Δρ. Θάλεια Βραχοπούλου που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.  Η έκθεση χρησιμοποιεί ως αντιφατικό στοιχείο, τον τίτλο του παλιού ελληνικού τραγουδιού Χάρτινο το Φεγγαράκι του συνθέτη Μάνου Χατζηδάκη (1925-1994), σε στίχους του Νίκου Γκάτσου (1911-1992). Ένα τραγούδι που γράφτηκε το 1949 για το έργο Λεωφορείον ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς το οποίο παίχτηκε στο θέατρο τέχνης του Κάρολου Κουν με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη. Οι στίχοι αναφέρονται σε έναν κόσμο ψευδαισθήσεων που για τον Χατζηδάκη σήμαιναν έναν κόσμο που αποτελούνταν από τάξεις στερημένες και φαντασιώσεις για ένα καλύτερο αύριο. Οι στίχοι του Γκάτσου αντικατοπτρίζουν αυτήν την έννοια της φευγαλέας ψευδαίσθησης «θα φέρει η θάλασσα πουλιά, κι άστρα χρυσά τα’ αγέρι, να σου χαϊδεύουν τα μαλλιά, να σου φιλούν το χέρι. Χάρτινο το φεγγαράκι, ψεύτικη ακρογιαλιά, αν με πίστευες λιγάκι, θα’ σαν όλα αληθινά». Ένα τραγούδι ερωτικό λοιπόν που εκφράζει τον πολιτικό προβληματισμό του Τένεσι Ουίλιαμς καθώς και το ελληνικό εγχείρημα της παραγωγής του στο τέλος του ελληνικού εμφυλίου πολέμου και στην αρχή μίας διεθνούς κατάστασης που ονομάστηκε ψυχρός πόλεμος.  Οι στίχοι έρχονται επίκαιροι στη σύγχρονη Ελλάδα και στην ψυχολογία των πολιτών. Τα έργα από χαρτί, ένα υλικό ευαίσθητο που απαιτεί ειδικές δεξιότητες, εκφράζουν την αντίφαση του σήμερα και τις ψευδαισθήσεις απέναντι σε μία σκληρή πραγματικότητα.  Οι καλλιτέχνες από Ελλάδα, Η.Π.Α. και Κορέα είναι οι εξής: Eozen Agopian, Roya Amigh, Μαρία Ανασάζη, Λυδία Βενιέρη, Long-bin Chen, Angiola Churchill, Joan Giordano, Γιώργος Γιώτσας, Χριστόφορος Δουλγέρης, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Ho Han, Ran Hwang, Τίνα Καραγεώργη, Μαρία Καραμήτου, Μαριγώ Κάσση, Ειρήνη Λιναρδάκη, Δέσπω Μαγκώνη, Renee Magnanti, Lu Mei, Ελένη Μυλωνά, Bill Pangburn, Vincent Parisot, Gahae Park, Λίλα Πολενάκη, Yun Ku Sang, Hoyoon Shin, Insoo Shin, Xin Song, Κωνσταντίνος Σταματίου, Mary Ting. και το Hanji paper group: Jinei Cho, Young Joo Im, Keumsuk Park, Seonae Kim, Booduck Lee, Jaesu Um, Yang Bae Jun.


Η διάρκεια της έκθεσης θα είναι έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2018.

Επιμέλεια: Δρ. Θάλεια Βραχοπούλου

Εγκαίνια:
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
1 Ιουνίου 2018, στις 20:00
Τζαμί Καρά Μουσά Πασά,
1 Ιουνίου 2018, στις 19:00

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός