Wednesday, 28 February 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Κατερίνα Χρήστου: Το ανθρώπινο δέρμα σαν δεύτερος καμβάς

Την Κατερίνα Χρήστου συνάντησα για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2017 στην έκθεση της πτυχιακής εργασίας της στην Φλώρινα, καθώς περίμενε την επιτροπή του καθηγητών της Σχολής Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας του οποίου σήμερα είναι απόφοιτος για να την βαθμολογήσουν, στην διάρκεια της επίσκεψης μου για να δω τις δημόσια εκτιθέμενες δουλειές των τελειόφοιτων εικαστικών καλλιτεχνών. Η πρώτη επαφή με το έργο της και την ίδια ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Όπως θα διαπιστώσουν οι επισκέπτες της έκθεσης της που έχω την χαρά να επιμελούμαι στην Myro Gallery (εγκαίνια: Πέμπτη 15 Μαρτίου, διάρκεια έκθεσης 15 Μαρτίου - Μ. Σάββατο 7 Απριλίου 2018) και σημειώνει και η ίδια σε σχετικό statement που θα εκδώσουμε για την έκθεση, "το δέρμα μετατρέπεται σε έναν δεύτερο καμβά που απαλλαγμένο από εξωτερικούς παράγοντες αφηγείται το ψυχογράφημα του ανθρώπου. Ο ρόλος του πορτραίτου είναι να αποτυπώσει την μοναδικότητα του ατόμου που απεικονίζει, σημαντικό είναι το περιεχόμενο της πνευματικής κατάστασης όχι οι ιδιαιτερότητες του προσώπου. Πορτραίτο δεν συνεπάγεται απαραίτητα προσωπογραφία. Στα έργα μου αντιμετωπίζω το σώμα ως  εξίσου ικανό να αποτελέσει ένα πορτραίτο και να διηγηθεί την ταυτότητα του ακόμα και με την πλήρη απουσία χαρακτηριστικών προσώπου".

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησατε ότι θέλετε να γίνετε καλλιτέχνης;
Ζωγραφίζω από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Από πολύ μικρή ηλικία μπορώ να ανακαλέσω το συναίσθημα που μου δημιουργείται όταν ζωγραφίζω, το οποίο παραμένει ίδιο μέχρι σήμερα. Είναι δύσκολο να το περιγράψω, είναι μια αίσθηση ηρεμίας και ησυχίας που συνοδεύεται από μια «ζεστασιά», μοιάζει ίσως με διαλογισμό και ταυτόχρονα ψυχοθεραπεία. Με βάση αυτό το συναίσθημα πήρα την απόφαση στην εφηβεία μου να ακολουθήσω αυτό τον δρόμο και έτσι ξεκίνησα να χαράσσω την πορεία μου.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σας;
Ανέκαθεν η δουλειά μου ήταν καθαρά ανθρωποκεντρική. Μέσα από τα έργα μου στοχεύω στην απόδοση της ανθρώπινης μορφής, κυρίως της γυναικείας μιας και τα χαρακτηριστικά και η γλώσσα του σώματος μου είναι πιο οικεία. Το αντικείμενο ενασχόλησης μου είναι η έκφραση της ταυτότητας και της μοναδικότητας του κάθε ανθρώπου και πως αυτή μπορεί να αποδωδεί μέσα από τον ίδιο τον άνθρωπο, απαλλαγμένο από ένδυση, χώρο και εξωτερικούς παράγοντες. Τα σώματα που απεικονίζω φέρουν στο δέρμα τους εκφράσεις του χαρακτήρα τους, της ζωής τους και της προσωπικότητας τους.

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης έχετε πειραματιστεί πριν καταλήξετε στα υλικά των τελευταίων σειρών σας;
Ήξερα από νωρίς πως το μέσο μου είναι το πινέλο, οπότε έχω πειραματιστεί λίγο πολύ με όλα τα υλικά. Έκανα αρκετές δοκιμές με μελάνι και ακουαρέλα και για μεγάλο χρονικό διάστημα χρησιμοποιούσα ακρυλικά χρώματα, όμως οταν  δουλεύω ένα έργο περνάω πολλές φορές από τα ίδια σημεία, κάνω διορθώσεις και πηγαίνω μπρος – πίσω, οπότε μόνο το λάδι είναι τόσο εύπλαστο ώστε να μου το επιτρέπει.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως ζωγράφος;
Λειτουργώ παρορμητικά και κυρίως υποσυνείδητα ως προς το τι επιλέγω να αποτυπώσω, πως θα είναι η στάση του σώματος ή πως θα διαμορφωθεί η παλέτα μου και προσπαθώ να κατανοήσω το έργο αφού το ολοκληρώσω, πράγμα που με δυσκολεύει αρκετά όταν πρέπει να τεκμηριώσω την δουλειά μου. Η πρόκληση που έχω θέσει λοιπόν είναι να καταφέρω εγώ η ίδια να αποκωδικοποιήσω τα έργα μου, από ποιές πτυχές του εαυτού μου πηγάζουν και τι είναι αυτό που τους δίνει μορφή.

Τι να περιμένουμε να δούμε στην έκθεση σου στην Myrό Gallery;

Τα έργα που παρουσιάζονται στο Project Room τον προσεχή Μάρτιο αποτελούν μια σειρά πορτραίτων όπου το πρόσωπο παίζει δευτερεύοντα ρόλο ενώ το σώμα καθορίζει την ταυτότητα του ανθρώπου που απεικονίζεται. Το δέρμα λειτουργεί ως δεύτερος καμβάς και αφηγείται την προσωπικότητα σύγχρονων ανθρώπων οι οποίοι τοποθετούνται σε ένα περιβάλλον κενού, απαλλαγμένο από στοιχεία χώρου και χρόνου.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα λέγατε ότι έχετε επιρροές;
Με συναρπάζουν τα πορτραίτα της Μπαρόκ εποχής  και η ατμόσφαιρα στα έργα του Caravaggio, του Velazquez και της Gentileschi. H σαρκικότητα των έργων του Freud και του Spencer, το συναίσθημα στα έργα του Ρόρρη και το σύνολο της δουλειάς της Jenny Saville. Επίσης ζωγραφικά έργα των tattoo artists Shawn Barber και Carlos Torres.

Επιδιώκετε συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Με ενδιαφέρει γενικότερα η επαφή με καλλιτέχνες, είτε αυτή είναι σε μορφή συνεργασίας είτε και απλής ανταλλαγής απόψεων, ειδικά όταν μοιραζόμαστε κοινό αντικείμενο ενασχόλησης και έρευνας. Βρίσκομαι στην αρχή της καριέρας μου και θεωρώ πως τέτοιες αλληλεπιδράσεις θα με βοηθήσουν να εξελιχθώ.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σας επηρεάζουν ή/και σας προκαλούν να συνδειαλεχθείτε μαζί τους στο έργο σας;
Συνηθίζω να ακούω μουσική όταν ζωγραφίζω και έχω παρατηρήσει πως η γραφή μου διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος που ακούω την δεδομένη στιγμή οπότε με έναν τρόπο δημιουργείται ένας διάλογος ανάμεσα στο έργο και την μουσική.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Συντάσσεστε με αυτή την άποψη;
Οχι, και ομολογώ πως είναι ένα θέμα για το οποίο έχω διαφωνήσει αρκετές φορές. Κατά την άποψη μου η αποδοχή του κοινού είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πώληση έργων. Απο την στιγμή που το να είσαι καλλιτέχνης είναι επαγγελματικός προσανατολισμός και όχι χόμπι πρέπει καλώς ή κακώς να διασφαλίσεις και τα προς το ζην για να συνεχίσεις να δημιουργείς. Πιστεύω πως ο διχασμός δημιουργείται γύρω από την κοστολόγηση του έργου τέχνης, ωστόσο σε άλλες μορφές τέχνης όπως ο κινηματογράφος και η λογοτεχνία δεν συναντάται αυτό το πρόβλημα παρ’ όλο που οι «παράγοντες κοστολόγησης» είναι οι ίδιοι, δηλαδή η προσωπική προσπάθεια και η εξασφάλιση των υλικών που χρησιμοποιούνται. Παράλληλα, η πώληση διασφαλίζει και έναν τρόπο επικοινωνίας της δουλειάς του, κάτι που υποτίθεται πως επιθυμεί ο κάθε καλλιτέχνης, αλλά και διάσωσης του ίδιου του έργου στο πέρασμα του χρόνου. Άλλωστε έχουμε αμέτρητα παραδείγματα καλλιτεχνών που τα έργα τους διασώθηκαν χάρη σε συλλέκτες. Για εμένα προσωπικά δεν θα υπήρχε ομορφότερο συναίσθημα από το να μπω σε έναν άγνωστο χώρο και να ανακαλύψω ένα έργο μου εκτεθειμένο εκεί.

Αν ένας έφηβος σας πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβουλεύατε να προσέξει/κάνει/περιμένει;
Αν αυτό είναι το όνειρο του να το κυνηγήσει με όλο του το είναι. Ζούμε σε μια χώρα που έχει φτάσει στην σημερινή κατάσταση γιατί πολλοί λάθος άνθρωποι βρέθηκαν να κάνουν λάθος πράγματα. Είναι λίγο και μέρος της κουλτούρας του έλληνα να «κληρονομεί» το επάγγελμα των γονιών του, όμως μόνο όταν κάποιος έχει πάθος για αυτό που κάνει μπορεί να πετύχει σε αυτό. Σίγουρα να περιμένει έναν δύσκολο δρόμο, να εξοικειωθεί με την αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει μια τέτοια επιλογή, να αγαπήσει την κριτική και να μάθει να εξελίσσεται μέσα από αυτή.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Andros Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός