Monday, 19 February 2018

Έκθεση φωτογραφικών αυτοπορτραίτων στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

*Φωτογραφία: Γεωργία Ματσαμάκη, Piece VI, από τη σειρά "Pieces", 2016

Μια μελέτη των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους σύγχρονοι Έλληνες φωτογράφοι πραγματεύονται το αυτοπορτραίτο συνιστά η έκθεση "selfimages", που εγκαινιάζεται την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018, ώρα 19:30, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Στην έκθεση, που επιμελείται η Νατάσσα Μαρκίδου, παρουσιάζονται περισσότερα από 130 έργα 33 Ελλήνων δημιουργών, που διαρθρώνονται σε πέντε ενότητες: Αυτοβιογραφία, Ταυτότητα, Ρευστότητα, Οικείο και Δημόσιο, Αρχέγονη Μνήμη. Στις ενότητες αυτές, οι ιστορικές καταβολές του αυτοπορτραίτου ανακυκλώνονται δημιουργικά στις περιοχές διαπραγμάτευσης του δημιουργού με την εικόνα του.


Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια για τις ενότητες:
«Αυτοβιογραφία. Η αμφισβήτηση στερεότυπων ρόλων και η ανάγκη ενός διαλόγου για τον μηχανισμό του υποσυνείδητου στην ανθρώπινη συμπεριφορά, έδωσε το έναυσμα σε μια σειρά φωτογράφων να διαπραγματευθούν με το σύνθετο ζήτημα της αυτοβιογραφίας μέσω της φωτογραφίας, η οποία αναλαμβάνει τον ρόλο ενός διεισδυτικού καθρέφτη.
Ταυτότητα. Οι φωτογράφοι αντιμετωπίζουν την οντότητά τους ως μοντέλο που διεισδύει σε αναπαραστάσεις για να τις κατανοήσει ή να τις παρωδήσει, μεταμφιέζονται σε στερεότυπο καλλιτέχνη, σε κούκλα ή υποδύονται ρόλους υβριδικής περσόνας. Τα έργα συνδέονται άμεσα με τις κριτικές πρακτικές που συναντούμε στο πλαίσιο του προγράμματος του μεταμοντερνισμού.
Ρευστότητα. Ο εαυτός αναπαρίσταται σε διαφορετικούς βαθμούς μεταμόρφωσης, αναλαμβάνοντας έναν ρόλο χωρίς διακριτές προσωπικές αναφορές, ενώ το σώμα αντιμετωπίζεται συχνά ως πρώτη ύλη και εντοπίζεται σε μια περιοχή μετάβασης από μια συνθήκη σε μια άλλη ή συγκερασμού καταστάσεων, όπως Πραγματικό – Φαντασματικό, Έμψυχο – Άψυχο, Συνοχή – Αποσπασματικότητα, Παιδικότητα – Ενηλικίωση, Στατικότητα – Αιώρηση.
Οικείο και Δημόσιο. Οι φωτογράφοι βρίσκονται σε μια διαδικασία ανάγνωσης του εσωτερικού χώρου ως περιβάλλον, όπου ενίοτε συντελείται ένα ιδιότυπο τελετουργικό επικοινωνίας με το παρελθόν, το οποίο επικυρώνεται μέσω της φωτογραφίας, ενώ ο δημόσιος χώρος, αποτελεί επίσης πεδίο εξερεύνησης και αναπόλησης, που επιδρά στο άτομο μέσω της συλλογικής μνήμης και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αρχέγονη Μνήμη. Ο εαυτός ωθείται προς τη φύση μέσω μιας προϋπάρχουσας γνώσης, που την αναγνωρίζει ως τόπο καταγωγής και κατάληξης της ύπαρξής του. Μια σειρά δράσεων και αυτοσχέδιων τελετουργικών, καταδεικνύει πως οι φωτογράφοι, αποζητούν στο φυσικό περιβάλλον την ταυτότητα και την ψυχική τους ανάταση».

Οι φωτογράφοι που παίρνουν μέρος στην έκθεση "selfimages" είναι οι: Anton / Δημοσθένης Αγραφιώτης / Περικλής Αλκίδης / Γιώργος Αναστασάκης / Κωστής Αντωνιάδης / Πάνος Βαρδόπουλος / Αναστασία Βλαχάκη / Θωμάς Γερασόπουλος / Άρις Γεωργίου / Γιώργος Δεπόλλας / Αγγελική Δουβέρη / Νικολέττα Ζήση / Μιχάλης Καλαϊτζάκης / Λίζη Καλλιγά / Χριστίνα Κάλμπαρη / Τάνια Καμίδου / Νατάσσα Καντεμίρη / Πάνος Κοκκινιάς / Γιάννης Κουκουράκης / Λεωνίδας Κουργιαντάκης / Νίκος Κωνσταντινίδης / Βασίλειος Κωνσταντίνου / Ελένη Μαλιγκούρα / Γεωργία Ματσαμάκη / Στέλλα Μουζή / Αχιλλέας Νάσιος / Στέφανος Πάσχος / Αλεξία Πρασσά / Μανώλης Σκούφιας / Κατερίνα Τσακίρη / Δημήτρης Τσουμπλέκας / Αθηνά Χρόνη / Κωνσταντίνος Φούκης.

Τα έργα της έκθεσης έρχονται σε διάλογο με την εποχή του μαζικού φαινομένου της selfie, της φωτογραφικής αυτοαναπαράστασης που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα. Στο πλαίσιο αυτού του διαλόγου, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διενήργησε διαγωνισμό selfie μέσω της επίσημης σελίδας του στο Facebook, όπου οι χρήστες είχαν τη δυνατότητα να συμμετέχουν ανεβάζοντας τη δική τους selfie στην ειδική εφαρμογή, καλώντας στη συνέχεια τους διαδικτυακούς τους φίλους να ψηφίσουν. Μετά από τρεις εβδομάδες, περίπου 700 συμμετοχές και περισσότερους από 8.000 χρήστες που ψήφισαν, αναδείχθηκαν οι 100 selfie με τα περισσότερα like (https://apps.brainweb.gr/thmphotocontest/winners), οι οποίες θα παρουσιαστούν στην είσοδο του ΜΦΘ.
Παράλληλα, το ΜΦΘ δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της έκθεσης "selfimages" να αυτοφωτογραφίζονται στον εκθεσιακό χώρο και να βλέπουν απευθείας τη selfie τους σε μία ειδική οθόνη προβολής που θα βρίσκεται τοποθετημένη στην υποδοχή του Μουσείου, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο μία διαδραστική σχέση με ένα ή περισσότερα έργα της έκθεσης.

[selfimages]
Διάρκεια: 27/02/2018-13/09/2018, Εγκαίνια: 27/02/2018, ώρα 19:30
Χώρος: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, 1ος όροφος, Λιμάνι)
Επιμέλεια: Νατάσσα Μαρκίδου

-> Κατά τη διάρκεια της έκθεσης το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα διοργανώσει παράλληλες δράσεις (προβολές, εκδηλώσεις λόγου, κ.ά.), οι οποίες θα ανακοινωθούν σε εύθετο χρόνο.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός