Saturday, 20 January 2018

Ένας Ζωντανός Πόλεμος Χαρακωμάτων

Στα πλαίσια της έκθεσης Ο Μεγάλος ΠΟΛΕΜΟΣ που θα τελείωνε όλους τους πολέμους, 1914-1918, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Σταδίου 13, Μέγαρο Παλαιάς Βουλής, Πλατεία Κολοκοτρώνη, Αθήνα) οργανώνει ανοικτή συζήτηση με τον Gabriel Tzeggai, ο οποίος έχει βιώσει έναν σύγχρονο πόλεμο χαρακωμάτων στην πατρίδα του, την Ερυθραία της Αφρικής.

Ο Gabriel θα μας διηγηθεί τις εμπειρίες του από τον πόλεμο ανεξαρτησίας της Ερυθραίας εναντίον της Αιθιοπίας, στην κρισιμότερη φάση της, στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Υπήρξε ένας πόλεμος χαρακωμάτων μέσα στα οποία ο ίδιος βίωσε για δύο χρόνια όλη την κακουχία και φρίκη, την σωματική και ψυχολογική βία, αλλά και τη συναδελφοσύνη σε έναν κοινό σκοπό. Θα μας περιγράψει το ιστορικό των εχθροπραξιών, το πώς οδήγησαν σε μακροχρόνιο πόλεμο χαρακωμάτων, την κατασκευή τους, την οργάνωση των υπηρεσιών, την διεξαγωγή των επιχειρήσεων, καθώς και τις ευρύτερες επιπτώσεις σε κοινωνικό, συναισθηματικό, περιβαλλοντικό και αξιακό επίπεδο.

Η μαρτυρία του Gabriel μπορεί να παραβληθεί με αυτές που αφορούν στον κατεξοχήν πόλεμο χαρακωμάτων, που υπήρξε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, με μία κρίσιμη διαφορά: ότι τα γεγονότα εκείνα βρίσκονται πέρα από τη μνήμη ζωντανών ανθρώπων. Έτσι ο μάρτυρας ενός πολέμου χαρακωμάτων αποτελεί πολύτιμη πηγή εμπειρίας για εμάς τους υπολοίπους.

Ο Gabriel Tzeggai εργάστηκε ως πολεοδόμος στην Ασμάρα, πρωτεύουσα της Ερυθραίας, από το 1991 έως το 2006, οπότε και μετανάστευσε στην Ιταλία. Εκεί, είναι συνιδρυτής του Αρχείου Αναμνήσεων Μεταναστών, μίας οργάνωσης που αποσκοπεί στην καταγραφή τρεχουσών μεταναστευτικών μαρτυριών και στην καταχώρηση του ίχνους αυτών στη συλλογική πολιτιστική κληρονομιά, εθνική και διεθνή. Σήμερα βρίσκεται προσωρινά στην Αθήνα.

Ένας ζωντανός πόλεμος χαρακωμάτων, ανοικτή συζήτηση με τον Gabriel Tzeggai, το Σάββατο 3 Φεβρουαρίου, στις 11.30, στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Μέγαρο Παλαιάς Βουλής.

Η εκδήλωση θα λάβει χώρα στην ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ.

Ο θεατής μπορεί να συνδυάσει την εκδήλωση με επίσκεψη στην έκθεση Ο Μεγάλος ΠΟΛΕΜΟΣ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός