Thursday, 18 January 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Θανάσης Πούλιος - Η σύνδεση του ανθρώπου με το αρχέγονο στα τοπία του

Ο Θανάσης Πούλιος είναι ένας σύγχρονος τοπιογράφος με έγο που δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο.  Οι πίνακες του δεν καταγράφουν απλά όρη, κοιλάδες και ποτάμια αλλά την αέναη κίνηση της ζωής και της κινητηρίου δύναμης του κόσμου. Η απουσία του ανθρώπους από τα επιβλητικά τοπία του υποκινεί σκέψεις για την θέση του Όντος σε αυτά, εγκαθιδρύοντας μια μεταφυσική του χώρου, ενώ η ίδια η χωρικότητα μοιάζει να περιλαμβάνει και την διάσταση του χρόνου. Ενόψει της έκθεσης του στην Myrό Gallery την οποἰα έχω την τιμή να επιμελούμαι, παρουσιάζω σήμερα μία συνέντευξη που μου παραχώρησε για το Arts & Antiques CCR, ώστε να δοθεί η ευκαιρία στο φιλότεχο κοινό να γνωρίσει τις σκέψεις, και τις έννοιες από τις οποίες εμφορείται το έργο του καθώς επίσης την προσωπικότητα του καλλιτέχνη.

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Από πολύ μικρή ηλικία, όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, ζωγράφιζα ότι μου κέντριζε το ενδιαφέρον, είτε αυτό ήταν τοπίο είτε κάποια φιγούρα, αντικείμενο ή οτιδήποτε άλλο. Όσο μεγάλωνα άρχισα να εξωτερικεύω τα συναισθήματα μου μέσω της ζωγραφικής. Παρ’ ολ’ αυτά, σπούδασα Διοίκηση Επιχειρήσεων και μόνο μετά την ολοκλήρωση των σπουδών μου, επισκεπτόμενος εκθεσιακούς χώρους, διαπίστωσα ότι αυτό με το οποίο τελικά ήθελα να ασχοληθώ ήταν η τέχνη, μέσω της ζωγραφικής. Έδωσα εξετάσεις και πέρασα στην Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης, και από τις πρώτες εντυπώσεις και το περιβάλλον το οποίο συνάντησα, συνειδητοποίησα ότι ήθελα να γίνω καλλιτέχνης.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Η πιο πρόσφατη δουλειά μου αφορά στη φύση, πιο συγκεκριμένα στο υγρό στοιχείο που είναι το νερό. Τα ποτάμια που κυρίως απεικονίζονται, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, στο έργο μου συμβολίζουν τη ροή της ζωής μέσα από το πέρασμα των αιώνων, από το ξεκίνημα της μέχρι σήμερα. Σ' αυτή την ενότητα της δουλειάς μου θέλω να τονίσω τη σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν, χάρη στη διαχρονικότητα της τέχνης. Παράλληλα, θέλω να δημιουργήσω μια ατμόσφαιρα αφηγηματική που να συνδέει τον άνθρωπο με το αρχέγονο φυσικό του περιβάλλον.



Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης στην ζωγραφική εχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι;
Μέχρι τώρα τα υλικά που έχω πειραματιστεί είναι τα λάδια, οι ακουαρέλες, τα ακρυλικά, τα μελάνια, οι τέμπερες, τα κάρβουνα, οι ξυλομπογιές, τα λαδοπαστέλ και τα ξηροπαστέλ, τα μολύβια κα. Αυτά που μου ταιριάζουν περισσότερο σαν υλικά είναι τα λάδια, τα μελάνια και οι ακουαρέλες. Επειδή μου αρέσει να πειραματίζομαι και να προσθέτω καινούργια υλικά στα έργα μου, θέλω στο μέλλον να ασχοληθώ και να προσθέσω και άλλα πράγματα στη δουλειά μου είτε είναι ύλες είτε άλλα ζωγραφικά υλικά.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος;
Αυτό που έχω θέσει σαν στόχο γενικά, είναι μέσα από τη δουλειά μου να εκφράσω κάποιες ανησυχίες και προβληματισμούς που αφορούν στην τέχνη αλλά είναι και μέρος της σύγχρονης κοινωνίας. Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχω θέσει στον εαυτό μου είναι κάποια στιγμή να ταξιδέψω εκτός Ελλάδας ώστε να έχω την ευκαιρία, μέσω γνωριμιών και συνεργασιών με άλλους καλλιτέχνες, να εξελιχθώ ως ζωγράφος αλλά και ως άνθρωπος.

Τι να περιμένουμε να δούμε στην έκθεση σου στην Myrό Gallery;
Μια ενότητα έργων που αποτελείται από δέκα πίνακες μικρών και μεγάλων διαστάσεων που απεικονίζουν φυσικά τοπία με ποτάμια στα οποία υπονοείται η παρουσια-απουσία του ανθρώπινου στοιχείου από τη θέση του παρατηρητή.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Θα έλεγα ότι έχω επιρροές από πολλούς καλλιτέχνες σύγχρονους και παλιούς που ζουν και έζησαν σε διαφορετικές καλλιτεχνικές περιόδους και εκπροσώπησαν διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα. Πάντα μου άρεσε να παίρνω στοιχεία από εικαστικούς που ναι μεν μπορεί να είχαν συνεργαστεί ή συναντηθεί μεταξύ τους αλλά είχαν διαφορετική δουλειά και αντίληψη της τέχνης. Κάποιοι από τους καλλιτέχνες που έχω επιρροές είναι οι Βινσεντ Βαν Γκονγκ, Αμεντέο Μοντιλιάνι, Χαϊμ Σουτίν, Μορρίς Ουτρίλλο, Εντβαρντ Μουνκ, Έντουαρντ Χόπερ, Χέρμπερτ Μπραντλ και από Έλληνες Γιώργος Μπουζιάνης, Γιάννης Μώραλης, Αλέξης Ακριθάκης, Φυσικά καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού μου χαρακτήρα έχουν παίξει οι καθηγητές μου στη Σχολή Καλών Τεχνών, Γιώργος Τσακίρης και Βασίλης Βασιλακάκης.

Επιδιώκεις συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Μου αρέσει να συνεργάζομαι με άλλους εικαστικούς, το έχω κάνει κυρίως ως φοιτητής όπου συμμετείχα σε ομαδικές εκθέσεις, συμπόσια και φεστιβάλ, αλλά και τώρα ως καλλιτέχνης με ενδιαφέρει να συνεργαστώ με άλλα άτομα από το χώρο της τέχνης γιατί η αλληλεπίδραση απόψεων, αντιλήψεων και γνώσεων γύρω από το αντικείμενο αυτό μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
Από τα άλλα είδη τέχνης αυτά που με ενδιαφέρουν και με έχουν επηρεάσει ως ένα σημείο είναι η ποίηση και η πεζογραφία. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω ασχοληθεί διεξοδικά με αυτά, αλλά μια μικρή επιρροή στη δουλειά μου πιστεύω την έχουνε.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Θεωρείς την εμπορικότητα ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σου ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Η εμπορικότητα των έργων ενός καλλιτέχνη είναι πολύ πιθανόν να αντικατοπτρίζει την αποδοχή του κοινού, αλλά φυσικά αυτό δεν αποτελεί και αναγκαία συνθήκη. Πιστεύω δηλαδή ότι η μη εμπορικότητα των έργων ενός καλλιτέχνη δε μειώνει την αξία τους.

Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Πρώτα θα τον συμβούλευα να αγαπήσει αυτό που κάνει σαν τρόπο ζωής, να δουλέψει πολύ για να εξελιχθεί,να κάνει συνεργασίες με άλλους εικαστικούς και να ανταλλάσει απόψεις μέσα στο πλαίσιο της έρευνας. Όλα τα άλλα θα έρθουν μόνα τους.

Σύντομο Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1981 στη Θεσσαλονίκη. Εισήχθη το ακαδημαϊκό έτος 2011-12 στo Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Είναι φοιτητής στο 3o Eργαστήριο Zωγραφικής με διδάσκοντες τους ΓεώργιοΤσακίρη και Βασίλειο Βασιλακάκη. Επίσης είναι πτυχιούχος της Σχολής Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχει εκθέσει τα έργα του σε περισσότερες από δέκα ομαδικές εκθέσεις και projects στην Ελλάδα από το 2012 και εξής.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός