Monday, 27 November 2017

Cheapart Athens 2017

«Οι καινοτόμοι δεν έκαναν τον κόσμο απλώς καλύτερο, οι καινοτόμοι προκάλεσαν μια αλυσιδωτή αντίδραση Ιδεών».

Η πρωτοπορία πρέπει να γίνεται την κατάλληλη στιγμή, μπορούμε να πούμε πια εκ του ασφαλούς ότι η στιγμή αυτή ήταν στις 13 Δεκεμβρίου 1995 όταν για πρώτη φορά άνοιξε τις πόρτες της η CHEAPART στο ιστορικό κτίριο της Πλατείας Εξαρχείων στην Αθήνα. Σήμερα στον ίδιο ακριβώς χώρο πραγματοποιείται η 23η CHEAPART. Οι κατακλυσμιαίες οικονομικές αλλαγές που επηρέασαν την ελληνική κοινωνία επέφεραν θεμελιώδεις μεταβολές στο χώρο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Έργα σε προσιτές τιμές υπήρξαν επί σειρά ετών ταμπού στην νεοελληνική καλλιτεχνική σκηνή σε βαθμό που έργα αναμφισβήτητης εικαστικής αξίας από αξιόλογους καλλιτέχνες κατηγορήθηκαν αδικαιολόγητα. Ωστόσο όχι πάντοτε αδικαιολόγητα. Γεγονός είναι ότι κάποιες από αυτές τις παρουσίες υπήρξαν απολύτως πρόχειρες χωρίς σχεδιασμό και με την επίφαση της τέχνης έδωσαν πάτημα στις φωνές κατά της οικονομικά προσιτής τέχνης. Οι καιροί όμως άλλαξαν, «κάτι σαν CHEAPART» δεν αποτελεί πια τον απαγορευμένο καρπό για διάφορους από τον χώρο των τεχνών, «κάτι σαν CHEAPART» βλέπουμε και σε Ελληνικές Art Fair και γκαλερί που στο παρελθόν διαρρήγνυαν τα ιμάτια τους και τώρα υιοθετούν τόσο την ιδέα όσο και τις πρακτικές.



Πράγματι, το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου των τεχνών είτε έχει συμμετάσχει στην CHEAPART ως καλλιτέχνης, είτε έχει επισκεφθεί συστηματικά τα τελευταία 22 χρόνια, τις εκθέσεις στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βιέννη Λεμεσό και Άμστερνταμ.

Σήμερα, παρά τις αντίξοες συνθήκες, η διαχρονικότητα και η αξία του οργανισμού και των εκθέσεων της CHEAPART βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ των καλλιτεχνών και στην υποστήριξη της σύγχρονης εικαστικής σκηνής.

Συμμετέχουν:Έλενα Αθανασιάδου, Χρήστος Αλατσάκης, Ειρήνη Ανδρίτση, Γιώτα Αποστολοπούλου, Μάρω Βαγιάτη, Ανθή Παρασκευά Βελουδογιάννη, Μαρία Βοζαλή, Νίκος Γιαβρόπουλος, Βάλια Γκούζια, Σάνδρα Δόμβρου, Κατερίνα Δρακοπούλου / Ιουλία Λαδογιάννη, Κωνστάνς Ζαφείρη - Inlenso, Μιχάλης Ηλιού, Βασίλης Καμπάς, Λεωνίδας Καμπούρογλου, Αθηνά Κανελλοπούλου, Νικόλας Καραθανάσης, Μαρία Καραθάνου, Θοδωρής Καρανίκας, Ελένη Καστρινογιάννη, Έλλη Κατσάρα, Στυλιάνα Κατσιάρη, Μελίνα Καχριμάνη, Στέλλα Κεχαγιόγλου, Χρήστος Κολιός, Βασιλική Κοσκινιώτου, Κωνσταντίνος Κοσμάς, Δήμητρα Κουζούτη, Λένα Κουτσαυτάκη, Τιτίκα Κουφοβασίλη, Φαίδρα Κρέσπη, Χρύσα Λαμπρακοπούλου, Σεμίνα Λάνταβου, Ντορίνα Μάλλιου, Μαρίνα Μαλτέζου, Ντία Μάνεση, Άννα Μανέτα, Αντιγόνη Μανωλίδου, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, Μαρία Μπαχά, ΑΘηνά Παύλου Μπεναζή, Ισμήνη Μπονάτσου, Μαρία Μπούρμπου, Τζίνα Νάτση - Τζήκα, Κωνσταντίνος Νικάκης, Κωνσταντίνος Νικολακάκης, Δέσποινα Πανταζή, Σταμάτης Παπαδήμος, Θεοδώρα Παπανικήτα, Δημήτρης Παππούς, Χριστίνα Παρακεντέ, Μαριλένα Παυλοπούλου, Νικόλαος Πετρενίτης, Αλέξανδρος Πικροδημήτρης, Λευθέρης Πλακίδας, Ζακλίν Πολενάκη, Μολυβία Πορπόδα, Alexei Siozov, Κέλλυ Σκουλαριώτη, Έρη Σκυργιάννη, Αννέττα Σπανουδάκη, Νίκος Σταυρόπουλος, Ευδοξία Σταφυλαράκη, Βασιλική Στέφου, Γιώργος Στριφτάρης, Οδυσσέας Γεώργιος Ταυλόπουλος, Ντένια Τσεκούρα, Τσιάλιου Μάνθα, Μάκης Φιόρος, Άνθια Μέγα Χαβρέ, Χρήστος Χασαπόπουλος, Aθηνά Χατζηγιαννάκη, Tζέλη Χατζηδημητρίου, Νάσμα Χλειχελ.

CHEAPART ATHENS 2017
Eγκαίνια: Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, 19:30
Διάρκεια: 8 - 17 Δεκεμβρίου, 2017
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Κυριακή, 14:00 μμ. – 21:00 μμ.

CHEAPART
Α. Μεταξά 25, 10681 Αθήνα
210 3817517

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός