Thursday 9 November 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Νίνα Μιχαηλίδου: Το μυστήριο στην γεωμετρία της μορφής


Το μορφότυπο του τρόμου του Α Παγκοσμίου πολέμου με τους στρατιώτες ντυμένους με ειδικές στολές και αντιασφυξιογόντες μάσκες είναι γνωστό και έχει επηρεάσει τουλάχιστον τρεις γενιές καλλιτεχνών, εικαστικών και μη. Μια σειρά έργων της εικαστικού δημιουργού Νίνας Μιχαηλίδου που αποτελείται από σχέδια και ζωγραφική σε κίτρινισμένο χαρτί, υποδηλωτικό του χρόνου του οποίου τα έργα είναι εννοιολογικά ευρήματα, τα οποια θα αποτελέσουν την έκθεση της που εγκαινιάζαι στις 23 Νοεμβρίου στην Myrό Gallery αποτέλεσαν το εφαλτήριο της γνωριμίας μας και την αφορμής τούτης της συνέντευξης. 

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Από πολύ μικρή ηλικία συνειδητοποίησα πως θα ήθελα να γίνω καλλιτέχνης, διότι πάντα ο μόνος τρόπος που μπορούσα να εκφραστώ πλήρως ήταν μέσω της τέχνης. Η αφορμή και το ερέθισμα που με οδήγησαν στον χώρο της τέχνης ήταν ο πολύ γνωστός πίνακας του Picasso, η Guernica. Σε μια από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού λοιπόν, κληθήκαμε να απεικονίσουμε ένα κομμάτι αυτού του γνωστού πίνακα, τότε τον αντίκρισα για πρώτη φορά και η εντύπωση που μου προξένησε η θέαση του ήταν καταλυτική για εμένα. Από εκείνη την στιγμή και μετά λοιπόν, μου γεννήθηκε η επιθυμία να γνωρίσω και να εμβαθύνω με πιο ουσιαστικό τρόπο στην ιδέα της ζωγραφικής, και της τέχνης γενικότερα.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Τα τελευταία χρόνια τα έργα μου θεματογραφικά κινούνται ανάμεσα σε κτήρια και σε αντιασφυξιογόνες μάσκες, τα έργα αυτά είναι εμπνευσμένα από πραγματικές φωτογραφίες κυρίως του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά κανένα από αυτά δεν είναι πιστή αποτύπωση των φωτογραφιών. Πάντα αλλάζω αυτό που ζωγραφίζω, διότι δεν επιδιώκω την αντιγραφή, αλλά την αλλοίωση και την παραμόρφωση των εικόνων, των λεπτομερειών τους και του μεγέθους τους. Η προτίμηση μου σε αυτά τα θέματα υφίσταται διότι με ενδιαφέρει η έντονη γεωμετρία των μορφών, το μυστήριο που αποπνέουν, αυτή η αίσθηση του παλιού, της φθοράς, και η ψυχρότητα που καταφέρνει να βάζει όρια στον θεατή.

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης εχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι;
Ως αναφορά τα μέσα αποτύπωσης των έργων μου τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι κυρίως με το κάρβουνο και τις εντυπωσιακά πολλές δυνατότητες του, που συνεχώς ανακαλύπτω. Ωστόσο στο παρελθόν έχω ασχοληθεί με πληθώρα υλικών ανάλογα με το καλλιτεχνικό πεδίο στο οποίο ήθελα να κινηθώ, για παράδειγμα στον χώρο της ζωγραφικής έχω ασχοληθεί με λάδια, ακουαρέλα, ακρυλικά, μελάνια, παστέλ.

Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος;
Η μεγαλύτερη πρόκληση που θέτω στον εαυτό μου σαν ζωγράφος είναι αρχικά να μην σταματήσω να δημιουργώ, ωστόσο για μένα κάθε νέο έργο είναι μια νέα πρόκληση και αυτό νομίζω πως είναι κάτι που με βοηθάει να προχωράω σταθερά και μεθοδικά ως το επόμενο έργο, δηλαδή την επόμενη πρόκληση.

Τι να περιμένουμε να δούμε στην έκθεση σου στην Myrό Gallery;
Η έκθεσή μου στην Myrό Gallery αποτελείται από μια σειρά ζωγραφικών έργων μεγάλων διαστάσεων, αποτυπωμένα με κάρβουνο πάνω σε καφέ και λευκό στρατσόχαρτο. Σκοπό τους είναι να βάλουν τον θεατή να σκεφτεί την σχέση μεταξύ κτηρίων και μασκών, να προβληματιστεί και να ψάξει τι κρύβεται πίσω από αυτά τα άχρωμα και απόμακρα προσωπεία.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;
Πηγή έμπνευσης των ιδεών αλλά και της υλοποίησής των ζωγραφικών μου έργων υπήρξαν πολλές προσωπικότητες της τέχνης, διαφόρων καλλιτεχνικών ρευμάτων, και διαφορετικών μορφών τέχνης. Κάποιοι από αυτούς λοιπόν, είναι ο Pablo Picasso , ο Wilhelm Heinrich Otto Dix, ο Salvador Dali, ο Armand Fernandez (Arman), ο Vladimir Tatlin, ο Walter Gropius, ο Marcel Breuer, ο Michael Wolf, οι Bernd και Hilla Becher, ο Nicolas Nixon, ο Carl Andre, ο Ronald Bladen, ο Robert Morris, και πολλοί ακόμα.

Επιδιώκεις συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Μέχρι στιγμής δεν έχω καμία συνεργασία με άλλο καλλιτέχνη στο ενεργητικό μου, ωστόσο θεωρώ πως η αλληλεπίδραση μεταξύ καλλιτεχνών είναι κάτι πολύ δημιουργικό που μπορεί να αποφέρει εξαιρετικά εικαστικά αποτελέσματα με μεγάλο ενδιαφέρον. Είμαι πολύ θετική σε ένα τέτοιου είδους ενδεχόμενο, για εμένα θα ήταν μια ενδιαφέρουσα πρόκληση και αυτό.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
Μπορώ να πω πως όλα τα είδη τέχνης με επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα, προσπαθώ να παρακολουθώ όσο είναι εφικτό τα πολιτιστικά δρόμενα για να είμαι ενημερωμένη όσο το δυνατόν καλύτερα για την τέχνη με την ευρεία έννοιά της. Στην συγκεκριμένη σειρά έργων μου δεν υπάρχει συνδιάλεξης με άλλες μορφές τέχνης, αλλά σίγουρα δεν μπορώ να αποκλείσω πως μελλοντικά δεν θα υπάρξει. Η τέχνη δεν έχει όρια, πράγμα που σημαίνει πως όλα είναι πιθανά.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Θεωρείς την εμπορικότητα ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σου ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Θεωρώ πως η εμπορικότητα όπως και η αποδοχή του κοινού μετράνε για έναν καλλιτέχνη, όμως δεν σημαίνει πως απαραίτητα συνδέονται. Εννοώ πως μπορεί να υπάρξει αποδοχή από το κοινό χωρίς απαραίτητα να υπάρξει και ζήτηση των έργων. Δεν είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα, ωστόσο δεν πιστεύω πως ταυτίζονται και απόλυτα. Το ιδανικό βέβαια για τον κάθε καλλιτέχνη είναι να υφίστανται εξίσου και τα δύο. Πιστεύω όμως πως στην εποχή μας αυτό είναι κάτι που εξαρτάται από πολλές παραμέτρους.


Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Αν ένας έφηβος μου πει πως θα ήθελε να γίνει εικαστικός το πρώτο πράγμα που θα του έλεγα είναι να είναι σίγουρος για την απόφασή του, διότι δεν είναι κάτι εύκολο όπως οι περισσότεροι έχουν στον νου τους. Θα τον παρότρυνα όμως να ακολουθήσει αυτόν τον απόλυτα δημιουργικό και απαιτητικό δρόμο μόνο αν διαθέτει πολύ υπομονή, επιμονή και θέληση. Επίσης, αυτό που θα τον συμβούλευα να προσέξει είναι να έχει ανοιχτό το μυαλό του σε κάθε νέο ερέθισμα, και να μην σταματήσει ποτέ να δημιουργεί αυτό που πραγματικά τον εκφράζει.

 Σύντομο Βιογραφικό
Η Νίνα Μιχαηλίδου είναι εικαστική καλλιτέχνις, απόφοιτος του τμήματος ΚαλώνΤεχνών - Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Πειραματίζεται έντονα με διάφορες μορφές τέχνης. Κατά το παρελθόν, έχει δείξει έργα της στο Video Art Festival 2012, στο πρώτο Art & The City 2014 που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, στην εικαστική έκθεση "Συνομιλίες" που πραγματοποιήθηκε στον πολυχώρο "The Loft" στην Αθήνα,και στην ετήσια εικαστική έκθεση του Πανεπιστημίου της Murcia (2015) στη Ισπανία.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Loutraki Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri Sikinos StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos textileArt Thessaloniki US Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος Απόψεις ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Έβρος Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιδρύματα Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Λύκειον Ελληνίδων Μεσολόγγι Μουσική Ναύπακτος Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ολυμπία Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα