Saturday, 25 November 2017

Παρέμβαση | Νίκος Μπατζάτσος: Οι σύγχρονες προκλήσεις του κλάδου της Γαστρονομίας

O Νίκος Μπακάλης, ιδιοκτήτης του εσρτιατορίου "Μπακάλικον" στην πλατεία Ναυαρίνου,
υποψήφιος με τον συνδυασμό
"Αλληλεγγύης Επαγγελματιών" για
το Επαγγελματικό  Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
Photography: Maira Paltidou.
Στην Θεσσαλονίκη εδώ και λίγα χρόνια έχουμε επιτύχει κάτι σημαντικό, σε πείσμα της οικονομικής κρίσης: ως τουριστικός προορισμός δεν έχουμε να επιδείξουμε “ήλιο-παραλία-θάλασσα”, δηλαδή τα συνηθισμένα ελκυστικά σημεία του μαζικού τουρισμού, αλλά υπερέχουμε με ξεχωριστά και μοναδικά στοιχεία ως πόλη, προβάλλοντας όχι μόνο τα ιστορικώς σημαντικά μνημεία του Πολιτισμού μας, αλλά και τα σύγχρονα πολιτιστικά αγαθά και τις αξίες μας. Η Θεσσαλονίκη υπήρξε ανέκαθεν μια πολυπολιτισμική πόλη, ενώ αποτελεί  έναν από τους πρώτους επιλεγόμενους προορισμούς με βάση την Γαστρονομία τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της Ελλάδας,  επειδή υπήρξε σημείο συνάντησης πολλών πολιτισμών. Διεθνώς η γαστρονομία και τα τρόφιμα θεωρούνται σημαντικά στοιχεία του τουρισμού πολιτιστικής κληρονομιάς, ζώσας και διαρκώς εξελισσόμενης, και άρα βιωματικής εμπειρίας για τον επισκέπτη.

Εντούτοις, η Γαστρονομία ως κλάδος αντιμετωπίζει προκλήσεις και προβλήματα που ο κάθε επιχειρηματίας καλείται να αντιμετωπίσει με ελάχιστη υποστήριξη από το Ελληνικό Κράτος, σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που γίνεται καθημερινά και πιο “τοξικό”. Προκλήσεις θεωρώ ζητήματα στα οποία πρέπει να αγωνιστούμε για να βελτιωθούμε, για να γίνουμε καλύτεροι και να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τον καλύτερο εαυτό μας με επαγγελματική ευσυνειδησία, και να αποδίδουμε ποιότητα στους ανθρώπους που μας εμπιστεύονται. Προβλήματα θεωρώ χρονίζοντα ζητήματα που στην πραγματικότητα μας εμποδίζουν να γίνουμε καλύτεροι, να διατηρήσουμε με συνέχεια και συνέπεια την ποιότητα μας, να αναπτυχθούμε ως επιχειρήσεις, γεγονός που πέρα από την ηθική ικανοποίηση και τις οικονομικές απολαβές θα μας δώσει την δυνατότητα ουσιαστικής ανάπτυξης, προσφοράς θέσεων εργασίας και υλοποίησης των στόχων μας στο σύγχρονο περιβάλλον. Προβλήματα όπως τα γραφειοκρατικά εμπόδια, η διαφθορά, το ασταθές φορολογικό πλαίσιο, η πολυνομία, ο αθέμιτος ανταγωνισμός δρουν ως τροχοπέδη για όλους τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική αγορά, πολύ δε περισσότερο στον κλάδο της εστίασης, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Αυτά τα θέματα είναι πρακτικώς αδύνατον να τα επιλύσει ο καθένας μόνος του, όχι μονάχα επειδή αποτελούν  ζητήματα κεντρικού σχεδιασμού, θεσμικής ισχύος και νομοθετικών παρεμβάσεων, αλλά και επειδή απαιτούν τεχνογνωσία, συμβουλευτικές υπηρεσίες σε νομικά και άλλα θέματα, και ενημέρωση, και κανείς μας δεν έχει τον χρόνο από μόνος του να τα διαχειριστεί. Περισσότερο τώρα από ποτέ θα πρέπει να δράσουμε όλοι μαζί υπέρ των κοινών μας στόχων και επαγγελματικών συμφερόντων μας σε μια κρίσιμη εποχή που δεν αφήνει περιθώριο για λάθη και περιττές κινήσεις.

Πιστεύω ότι θα πρέπει να ανασυγκροτήσουμε το Επιμελητήριο μας και να ανασυνταχθούμε. Να κινηθούμε όλοι μαζί ενωμένοι προς νέους στόχους που θα εξυπηρετήσουν όχι μόνο τον κλάδο μας κατά την στενή έννοια του κλαδικού συμφέροντος αλλά θα ωφελήσουν καίρια την πόλη μας, θα εξυπηρετήσουν την ανάπτυξη των κλάδων μας, τις προοπτικές μας και την Ελλάδα. Συντάχθηκα με τον συνδυασμό “Αλληλεγγύη Επαγγελματιών”, με επικεφαλής τον Χρήστο Νικολόπουλο, μαζί με πολλούς άλλους επαγγελματίες που μας δένουν κοινές αξίες, αλλά και η ζήτηση να εκφράσουμε πάνω από όλα την ανάγκη ριζικής αλλαγής αντίληψης, φιλοσοφίας και στάσης σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Και ζητώ την  υποστήριξη σας ώστε να εργαστώ σε μια σειρά από επείγουσες προτεραιότητες που ροκανίζουν τις προοπτικές του κλάδου των Υπηρεσιών στον οποίο δραστηριοποιούμαι περισσότερα απο 20 χρόνια και εγώ ο ίδιος ως επαγγελματίας. Όλοι μαζί, μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα.

Σύντομο Βιογραφικό
Ο Νίκος Μπατζάτσος γεννήθηκε το1963 στην Θεσσαλονίκη, ενώ κατάγεται από την Καβάλα. Εργάστηκε από πολύ νεαρή ηλικία στις επιχειρήσεις του πατέρα του ο οποίος είχε βιοτεχνία με γυναικεία ρούχα, μέχρις ότου ο κλάδος αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα στις αρχές της δεκαετίας του '90, οπότε στράφηκε στον χώρο της εστίασης, ανοίγοντας το 1992 το μπαρ Blue Bayou, ενώ τρία χρόνια αργότερα άνοιξε το Vento στην διεύθυνση Αριστοτέλους 21, και 2 χρόνια αργότερα το καφέ -μπαρ “NAMASTE” στην πλατεία Ναυαρίνου. Στην ίδια τοποθεσία άνοιξε το εστιατόριο “Αδέλφια της Παρέας” στις 11 Σεπτεμβρίου 2007,  το οποίο μετονομάστηκε σε “Μπακάλικο” και έχει διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία μέχρι σήμερα. Παράλληλα, για 2 χρόνια διατηρούσε την “Σοφίτα”, ένα εστιατόριο  και μπαρ στην Στοά Μοδιάνο, η πώληση της οποιας σήμανε το τέλος του, ενώ πριν δύο χρόνια ξεκίνησε το εστιατόριο “Παράγκα” στην πλατεία Ναυαρίνου, το οποίο λειτουργεί σήμερα παράλληλα με το “Μπακάλικο”.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Διακήρυξη Αρχών και Κατευθύνσεων της "Αλληλεγγύης Επαγγελματιών" ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός