Thursday, 16 November 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Δημήτρης Παπανικολάου: Η ζωγραφική είναι σιωπηλή ποίηση

Τα πρόσωπα στην ζωγραφική του Δημήτρη Παπανικολάου σε αρπάζουν από το χέρι και σε βάζουν στις δικέςτους πραγματικότητες. Ο αθηναίος καλλιτέχνης είναι εξαιρετικά αγαπητός στην πόλη του, για την ειλικρίνεια και ευθύτητα της ζωγραφικής του, που υπηρετεί με συνέχεια και συνέπεια τα τελευταία 25 χρόνια. Ζωγράφο παλαιάς κοπής αλλά φρέσκων και ζωντανών αντιλήψεων, ο Παπανικολάου προσπαθεί να αντικατοπτρίζει στα έργα του το πνεύμα της εποχής όπως γράφει στον καταληκτικό αποδέκτη της, τον Άνθρωπο. 

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποια αφορμή συνειδητοποίησες ότι θέλεις να γίνεις καλλιτέχνης;
Δείχνοντας τις ζωγραφιές μου σε άλλους τους άρεσαν και συγκινούσαν άγνωστους σε μένα ανθρώπους τότε συνειδητοποίησα ότι ήθελα να γίνω καλλιτέχνης.

Θεματογραφικά που κινούνται τα έργα σου;
Ο άνθρωπος και τα αντικείμενα που τον περιβάλλουν μέσα σε κλειστούς χώρους τεχνητά φωτισμένους.

Ως προς τα μέσα/υλικά αποτύπωσης εχεις πειραματιστεί/πειραματίζεσαι;
Ναι φυσικά. Πειραματίζομαι με οτιδήποτε χρωματίζει λευκές επιφάνειες μολύβια κάρβουνα λάδια χρώματα του εμπορίου παστέλ. Όλα αυτά μου δίνουν λύσεις σε προβλήματα που θα προκύψουν στο μέλλον ή σε προβλήματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια ενός έργου.



Ποιά είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχεις θέσει στον εαυτό σου ως ζωγράφος;
Να παραμένω βαθύς, ουσιαστικός και ειλικρινής με την πιθανότητα ν' αφήσω κάποια έργα που να καταγράφουν την εποχή μου με κάποια σχετική ακρίβεια.

Από ποιούς ζωγράφους και άλλους καλλιτεχνικούς δημιουργούς σε κάθε μορφή και έκφανση των Τεχνών θα έλεγες ότι έχεις επιρροές;Δεν θα ήθελα να αρχίσω να ονοματίζω γιατί ο κατάλογος είναι ατελείωτος, αυτό που θέλω να πω είναι ότι κουβαλάω μέσα μου όλους τους είτε μεγάλους είτε ταπεινούς πατέρες της ζωγραφικής για να αποκτήσω την δική μου εικαστική φωνή.

Επιδιώκεις συνέργειες με άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Μέχρι τώρα δεν έχει προκύψει, γιατί η ζωγραφική είναι μια μοναχική διαδικασία· ίσως στο μέλλον....μπορεί και να έχει ενδιαφέρον.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σε επηρεάζουν ή/και σε προκαλούν να συνδιαλεχθείς μαζί τους στο έργο σου;
"Η ποίηση είναι λαλούσα ζωγραφική και η ζωγραφική σιωπηλή ποίηση" αυτή τη φράση μου έφερε στο νου αυτή η ερώτηση αλλά και τι συγγένεια που έχει ο κινηματογράφος η πεζογραφία και πόσο γλυκά με συντροφεύει η μουσική στις ατελείωτες ώρες δημιουργίας στο ατελιέ.

Συχνά διαχωρίζεται από ορισμένους καλλιτέχνες η εμπορικότητα, η πώληση των έργων τους, από την αποδοχή του κοινού, σα να ήταν δύο ξέχωρα και διαφορετικά πράγματα. Θεωρείς την εμπορικότητα ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σου ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Ο μεγαλύτερος όγκος καλλιτεχνικής παράδοσης που έχουμε κληρονομήσει έχει παραχθεί σε καλλιτεχνικά εργαστήρια που τα συντηρούσαν οι παραγγελίες που έδιναν πάπες καρδινάλιοι αυτοκράτορες οικογένειες τύπου "Βοργίες' και αργότερα από πλούσιους αστούς και συντεχνίες.Οι παραγγελίες και τα εργαστήρια μας έδωσαν Αναγέννηση ,Ολλανδούς,Φλαμανδούς,Ισπανούς .Θέλω να πω ότι το ένα δεν αναιρεί το άλλο, άλλωστε στο τέλος της ημέρας αυτό που μένει είναι η ποιότητα.

Αν ένας έφηβος σου πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβούλευες να προσέξει/κάνει;
Δεν θα τον συμβούλευα να προσέξει ή να κάνει κάτι.Θα του έλεγα όμως να διαβάσει το βιβλίο του Ρίλκε "Γράμματα σ΄ένα νέο ποιητή". Να το χαράξει στο μυαλό του για να το φέρνει πάντα μαζί του.Πρόκειται για ένα μικρό ευαγγέλιο τέχνης.

Σύντομο Βιιογραφικό
Ο Δημήτρης Παπανικολάου γεννήθηκε στήν Αθήνα. Η ενασχόλησή του με τήν ζωγραφική ξεκινάει από τήν παιδική του ηλικία αλλά τα τελευταία 25 χρόνια αφιερώθηκε ολόψυχα σε αυτήν. Από το 2000 έως το 2007 μαθητεύει κοντά στήν ζωγράφο και χαράκτρια Ελισάβετ Διονυσοπούλου. Από το 2010 είναι μέλος τής ομάδας τέχνης "ΣΗΜΕΙΟ" που διατηρεί ατελιέ στο κέντρο της Αθήνας με καθηγητές τους ζωγράφους Γιώργο Ρόρρη και Κάλλια Τριανταφύλλου. Εχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις με τελευταία στήν γκαλερί "GENESIS'. Εργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές. Τα βασικά υλικά του είναι τα λάδια τα πανιά και τα ξύλα επίσης τα παστέλ. Πειραματίζεται με ακρυλικά πάνω σε χαρτόνια με θεματογραφία εντελώς άλλη απ'αυτήν που εμφανίζει στους πίνακές του.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός