Tuesday, 31 October 2017

Δημήτρης Ντόκος | Metamorphosis



Την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου εγκαινιάζεται στην Αθήνα η νεότερη έκθεση έργων του Δημήτρη Ντόκου στην Blender Gallery (Ζησιμοπούλου 4, Γλυφάδα) σε επιμέλεια Μαριάννας Μαυρουδή. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 8 Δεκεμβρίου.

Ο Δημήτρης Ντόκος, έγινε ευρέως γνωστός μέσα απο τη συλλογή του με κεντρικό μοτίβο έναν σκαραβαίο. Σε αυτά τα έργα, παρατηρούμε ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, που σε συνδιασμό με τα περίτεχνα ιδεογράμματα του, συνθέτουν το ημερολόγιο των σκέψεων του.  Στην αρχαία Ελλάδα παρατηρούμε τη χρήση του σκαθαριού στα έργα του Αριστοφάνη, στους μύθους του Αισώπου και στην αρχαία Αίγυπτο οπου ο σκαραβαίος ήταν το σύμβολο της δύναμης του ήλιου και της αναγέννησης στη μετά θάνατον ζωή. Σύμβολο άρρηκτα συνδεδεμένο με την Αιγυπτιακή μυθολογία, άλλοτε χρησιμοποιείται ως ένα πλαίσιο, μέσα απο το οποίο ξεπροβάλλουν χάρτες, πορτραίτα και αφηγήσεις, και ενίοτε αποτελεί τον σκελετό πάνω στον οποίο φιλοτεχνούνται με επιμονή πιο αφαιρετικές, αλλά πάντα συμμετρικές και λεπτομερείς συνθέσεις.  Τα έργα του Ντόκου προβάλουν την ιδέα της βαθιάς μεταμόρφωσης, της προσωπικής αναγέννησης, της γονιμότητας και επομένως της δημιουργίας. Μetamorphosis είναι ο τίτλος της καινούριας του δουλειάς.  Στο έργο του Fransis Kafka “Metamorphosis”, παρατηρούμε πως συμβολικά ο κεντρικός χαρακτήρας μεταμορφώνεται σε έντομο. Ωστόσο όπως κάθε συμβολισμός, έτσι και αυτός της μεταβολής ενός ανθρώπου σε έντομο, περιέχει τη δική του δυναμική. Είναι η δυναμική της αλλαγής, μία λέξη πολύσημη, που εμφανίζεται σε μύθους, τελετές και λογοτεχνικά έργα όλων των πολιτισμών, χάρη στην ακαταμάχητη έλξη που ασκεί η προοπτική μίας νέας αρχής, το βαθμό που η ιδέα εμπλουτίζει τον κόσμο του φανταστικού αλλά και τη, δυνητικά, συμβολική της διάσταση. 



Ο Ντόκος σαν συνέχεια της συλλογής έργων του με κεντρικό άξονα το σκαθάρι, τολμάει να παραμερίσει το έντομο και να εστιάσει σε μια μορφή δικής του “γλώσσας” που θυμίζει αρκετά τα γνωστά σε όλους μας ιερογλυφικά, με σκοπό να μας παρουσιάσει το πρίν και όχι το μετά. Δηλαδή, μας παρουσιάζει αυτό που βρίσκεται πίσω απο το σκαθάρι με σκοπό να μας οδηγήσει σε μια ουσία συμβόλων και προσπαθώντας να μας “μιλήσει” μέσα απο τα έργα του. Mας παροτρύνει να "διαβάσουμε" τα έργα του ξεκινώντας απο πάνω αριστερά. Ιερογλυφική γραφή συναντούμε στην Αίγυπτο, την Μινωική Κρήτη και σε άλλους ανεπτυγμένους λαούς. Τα Αιγυπτιακά Ιερογλυφικά δημιουργούν μια σύνθεση που αποδίδει μια εσωτερική ιδέα. Σχεδόν όλα τα σύμβολα αντιπροσωπεύουν ένα έμψυχο ή άψυχο αντικείμενο, και στην πιο επεξεργασμένη τους μορφή ήταν μικροσκοπικά έργα τέχνης από μόνα τους, και επομένως ήταν ιδανικά για μνημεία και διακοσμητικούς σκοπούς.  Το ιδιαίτερα εντυπωσιακό στη δουλειά του Ντόκου, είναι η σύνθεση των χρωμάτων που χρησιμοποιεί και το γεγονός οτι δεν χρησιμοποιεί πια τη τεχνική της επανάληψης, αλλά κάθε σύμβολο είναι ξεχωριστό και δεν επαναλαμβάνεται στον πίνακα. Τα υλικά που χρησιμοποιεί είναι ακρυλικά, λάδι, ξύλο, λαμαρίνες και πρωτοπορεί χρησιμοποιώντας τον καμβά ανάποδα, πόρτες απο ψυγείο, αποκόμματα παλιών περιοδικών, καπό αυτοκινήτου, καθρέφτες κ.α. Τα έργα αυτά προσπαθούν να μας πούν μια ιστορία. Μια ιστορία που ο καθένας μας “διαβάζει” διαφορετικά.  Σε πρώτη μοίρα, ο θεατής εκπλήσσεται με την πολυδιάστατη, φαντασιακή θεματολογική υπόσταση των έργων, ενώ στη δεύτερη παραδίδεται σε ψευδαισθήσεις (illusions), οι οποίες δημιουργούνται μέσα απο το συνδυασμό γεωμετρικών σχεδίων, διαφορετικών υφών (patterns) και έντονων χρωματικών αποχρώσεων. Η σουρρεαλιστική αισθητική παραμένει βασικό στοιχείο των δημιουργιών του Ντόκου, ακόμα και όταν η δουλειά του μεταφέρεται στη σφαίρα των αποδεκτών θεσμών της τέχνης, σε χώρους ανεπηρέαστους απο τους ρυθμούς και τη βοή της πόλης.  Η αρχή του μαρξιστικού σουρεαλισμού είναι "Να αλλάξουμε τον κόσμο" και ο Δημήτρης Ντόκος μέσα απο τα έργα του καταφέρνει και αλλάζει μεταμορφώνοντας τον κόσμο σε κάτι πιο όμορφο και ουσιώδες.


Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Lifestyle London Calling Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos Thessaloniki Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμάτα Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λήμνος Λόγος Μεσολόγγι Μουσική Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία στην καθημερινότητα