Thursday, 26 October 2017

Φωτεινή Χαμιδιελή: "Χρονογραμμή" στα Ιωάννινα

Εγκαινιάστηκε στις 12 Οκτωβρίου 2017 -και διαρκεί μέχρι 31 Οκτωβρίου- στην Γκαλερί «Τεχνοχώρος» (Ζυγομάλλη 16, Ιωάννινα) η έκθεση ζωγραφικής της Φωτεινής Χαμιδιελή με τίτλο “Χρονογραμμή”. Παρουσιάζονται 40 έργα τα οποία αφηγούνται ιστορίες και αναφέρονται σε αναμνήσεις της ζωγράφου.  Η Φωτεινή Χαμιδιελή στην έκθεσή της (αλλά και σε παλαιότερες εργασίες της) επιστρέφει στη θέαση του γυναικείου θέματος με μιαν εντυπωσιακή ειλικρίνεια και αμεσότητα: με όχημα και πρόσχημα το γυναικείο μοτίβο μάς ταξιδεύει στον απολεσθέντα παράδεισο των γυναικείων μορφών, μορφές οι οποίες πολλές φορές βρίσκονται σε θερμή συνύπαρξη με τη φύση. Ο αστικός χώρος, η τυποποίηση, η αλλοτρίωση, το κατοικημένο από τον άνθρωπο σύμπαν, η σύγχρονη πολεοδομία και η ασφυξία της πολυκατοικίας ή του διαμερίσματος απουσιάζουν.  Η Χαμιδιελή, μοιάζει να αρπάζει την ευκαιρία και με ωραία παστέλ, ακουαρέλες και λάδια επιθυμεί (βοηθούν σε αυτό και οι εξαιρετικά ισορροπημένες, καλοζυγισμένες συνθέσεις της) να αποδώσει την ιδιαίτερη ψυχοσύνθεση της γυναικείας ύπαρξης: απρόσιτες ρομαντικές μορφές, ενίοτε στοχαστικές, άλλοτε με βαθύ παράπονο, βυθισμένες σε σκέψεις ή αναπολώντας τις αρετές του χρόνου, μελαγχολικές, ποιητικές και φιλόσοφες ταυτοχρόνως, μια τάση σιωπής και «αειφυγίας» συγκροτούν τον υποβλητικό, εικαστικό της κόσμο”, όπως αναφέρει ο συγγραφέας Αντώνης Κάλφας.

H Φωτεινή Χαμιδιελή γεννήθηκε στη Βέροια το 1957. Σπούδασε ζωγραφική, με υποτροφία, στη Σχολή Καλών Τεχνών του Rhode Island των Η.Π.Α. (1975–1978). Συνέχισε τις σπουδές της στη Ρώμη, στο παράρτημα της Σχολής του Rhode Island School of Design (1978-1979). Πρωτοπαρουσίασε έργα της στη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος», του Ντίνου Χριστιανόπουλου, όπου υπήρξε τακτική συνεργάτιδα (1981 –1995). Εκθέτει από το 1978 έχοντας παρουσιάσει την δουλειά της σε 18 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 120 ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Είναι μέλος της εικαστικής ομάδας TeeToTum η οποία επιμελείται εκθέσεις και διοργανώνει εικαστικές δράσει. Επίσης είναι μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Β. Ελλάδος. Ζει στη Βέροια και εργάζεται ως καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Διεύθυνση: Ζυγομάλλη 16, Ιωάννινα
Ώρες/Μέρες: Δευτέρα-Τετάρτη-Σάββατο 9.30-14.30
Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 9.30-14.30 και 17.30-21.30.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Myconos News Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός