|
Φωτ. Πέτρος Μώρης- Αριστείδης Αντονάς, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών |
Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015 - Δύο πολύ ενδιαφέρουσες εκθέσεις στην Άμφισσα, την πρωτεύουσα του Νομού Φωκίδας που τα τελευταία χρόνια χαίρει της γένεσης εικαστικών κινήσεων και της ανάπτυξης σιωπηλά σημαντικού πολιτιστικού περιεχομένου, τράβηξαν την προσοχή μας. Πρόκειται γα το αποτέλεσμα συνεργατικών προσπαθειών του "
The Symptom Projects" και για δύο διακρτιτές εκθέσεις που οργανωνονται υπό την αιγίδα του. Η πρώτη έκθεση λαμβάνει χώρα στο Παλιό Νοσοκομείο Άμφισσας και το και Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, και είναι ομαδική έκθεση υπό την επιμέλεια της Ευαγγελίας Λεδάκη και σε αυτοί συμμετέχουν οι Αριστείδης Αντονάς, Νίκος Αρβανίτης, Κωστής Βελώνης, Πάκυ Βλασσοπούλου, Ζωή Γιαμπουλντάκη, Θοδωρής Γιαννάκης, Λυδία Δαμπασίνα, Λητώ Κάττου, Μανώλης Μπαμπούσης, Πέτρος Μώρης, Γιάννης Παπαδόπουλος, Κώστας Σαχπάζης, Χαρίκλεια Χάρη, Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, Κώστας Χριστόπουλος. Ο τίτλος της είναι "Παρυφές και μεθόριοι" και εγκαινιάστηκε στις 10 Οκτωβρίου με διάρκεια μέχρι τις 25 του ίδιου μηνα, οπότε πρακτικά σας μένουν 4 ημέρες να την επισκεφτείτε. Διαβάζω στο κείμενο της επιμέλειας: "Στην έκθεση Παρυφές και μεθόριοι που παρουσιάζεται για την 6η έκδοση του The Symptom Projects στην Άμφισσα, η μεθόριος γίνεται κατανοητή ως διαβλητό, συνεχώς μετατρέψιμο και μετατοπιζόμενο όριο· περίγραμμα ή περιφερειακή ζώνη, η οποία ορίζει το χώρο μέσα από μια διπλή διαδικασία περιλήψεων και αποκλεισμών. Μια μορφή γενίκευσης, αναγωγής, στερεοτυπικών αναγνωρίσεων και ετεροκαθορισμών. Η μεθόριος και η μεθοριακή συνθήκη που αναπαράγει, επισημαίνουν ένα πεδίο στο οποίο δεν εμφιλοχωρούν διακριτά τοπογραφικά σημεία. Η μεθόριος συγκροτεί ένα νοητό χώρο του οποίου η κύρια λειτουργία είναι να καθιστά ορατό τον διαχωρισμό ανάμεσα στο γνωστό και το άγνωστο, το αποδεκτό και το μη αποδεκτό και κατ’ επέκταση το αναγνωρίσιμο και το μη αναγνωρίσιμο. Τονίζει δηλαδή τη διάσταση της διάκρισης και τα σημεία τομής που παρεμβάλλονται ώστε να καταστήσουν σαφείς τους νοητούς διαχωρισμούς. Ιστορικά, στην αποικιοποίηση των νέων ηπείρων από το δυτικό κόσμο, οι μεθοριακές γραμμές, τα λεγόμενα frontiers, λειτούργησαν ως αναγνώριση του πολιτισμένου κόσμου, ορίζοντας την έκταση του εξευγενισμού. Πέρα από εκείνα εκτεινόταν ο άγριος κόσμος, ο Άλλος. Με αυτή την έννοια το frontier, στην απόλυτη νοηματική του ελαχιστοποίηση, υποδηλώνει το όριο του συμβολικού, της οργανωτικής συγκρότησης του συνειδητού κόσμου. Σε αυτή την περιοχή διακρίνουμε μια τοπολογική αντιστοιχία με το στοιχείο που ο Sigmund Freud ονόμασε ομφαλό του ονείρου. Στην έκθεση Παρυφές και μεθόριοι που πραγματοποιείται παράλληλα στην Άμφισσα και τους Δελφούς, ο ομφαλός της γης, αυτό το αινιγματικό αντικείμενο που φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Δελφών –όπως και ο τόπος που λειτουργεί ως όνομα-μεταφορά, αναδεικνύονται ως εμβληματικό σημαίνον, σημείο ανάδυσης της μεθοριακής εκκρεμότητας και των σύγχρονων εκδοχών που λαμβάνει".
Ώρες λειτουργίας: Παλαιό Νοσοκομείο Άμφισσας, καθημερινά 17.00 – 22.00, Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, καθημερινά 8.00 – 20.00.
Η άλλη έκθεση είναι αυτή του Γιάννη Θεοδωρόπουλου με τίτλο “Τα στοιχεία που αδρανούν”, σε επιμέλεια του επίσης εικαστικού Κώστα Χριστόπουλου, η οποία λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Δελφικών Εορτών Άγγελου και Εύας Σικελιανού στους Δελφούς. Είναι έκθεση φωτογραφίας και σχετίζεται με το αντικείμενο του Μουσείου και το σημαντικό έργο του ζεύγους για την αναβίωση και ανάδειξη των Δελφικών εορτών.
Και αυτή η έκθεση διαρκεί και καταλήγει στις 25 Οκτωβρίου τρέχοντος. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Σάββατο 10.30 – 14.30.