Ο κόσμος του Βούλγαρου
Kamen Tanev είναι
σαφής: με μια άρτια τεχνική, έχει καταφέρει
να αναδείξει την πλαστικότητα των υλικών
και των μορφών που επιλέγει με μοναδική
μαεστρία.
Μπορεί ορισμένα έργα
του, ειδικά τα torso, να
φανερώνουν την αγάπη του για το ανθρώπινο
σώμα, αγάπη που μοιράζονται πολλοί
σύγχρονοι γλύπτες, ωστόσο ο Tanev
εργάζεται κυρίως πάνω στην κατεύθυνση
της αφαίρεσης. Αντιπαρέρχεται τη δυσκολία
της λάξευσης σε μάρμαρο, γρανίτες κτλ
και δαμάζοντάς τα προτείνει επιβλητικές
γλυπτικές συνθέσεις, που διακρίνονται
από ρυθμικότητα και συμμετρία, άλλοτε
και από την αγωνία να συναρθρώσει
στοιχεία σε δυναμικές συζεύξεις.
Με αναφορές στις
επιστήμες της γεωμετρίας, της φυσικής
ή της βιολογίας, ο Tanev
αναδημιουργεί μια δική του τάξη στον
τρισδιάστατο χώρο. Δίνει ιδιαίτερη
έμφαση στις λεπτομέρειες παράξενων
δομών, που με την επιλεγμένη μεγάλη
κλίμακά τους τοποθετούνται σε νέα
συμφραζόμενα.
Πολύ συχνά λεπτομέρειες
των συνθέσεων αυτών παραπέμπουν στην
πτύχωση, ανακαλώντας τη ρευστότητα ενός
χυτού υλικού όπως το ύφασμα. Το μάρμαρο
μετατρέπεται στα χέρια του Tanev
σε ένα φαινομενικά εύπλαστο υλικό, του
οποίου τα νερά αξιοποιούνται συνθετικά
και χρωματικά.
Ωστόσο, η τάση να αποδοθεί
η πτύχωση παραπέμπει και στο παιχνίδι
του φανερού και του κρυμμένου, του
πραγματικού και του φανταστικού, που
κρύβεται πάντα πίσω από τα επιφαινόμενα.
Με τρόπο που θυμίζει τον Christo,
επίσης βουλγαρικής καταγωγής, o
Tanev μεταφέρει στη γλυπτική
μια παρόμοια τακτική: αποκαλύπτει μέσω
της απόκρυψης. Αυτό που μοιάζει να
κρύβεται κάτω από τα χυτά ‘υφάσματα’
μπορούμε μόνο να το φανταστούμε και να
υποθέσουμε για την ακρίβεια της φόρμας
του. Δεν το βλέπουμε όμως καθαρά.
Το περιθώριο αυτό που
αφήνει ο Τanev στη φαντασία
για τις συνθετικές λεπτομέρειες πολλών
έργων του είναι το ίδιο που αναζωογονεί
τα έργα του και τα φέρνει μπροστά στα
μάτια μας ανανεωμένα, με την πλαστικότητα
να ορίζει την πρόσληψή τους.
Θούλη Μισιρλόγλου,
Ιστορικός της Τέχνης
Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ
Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ