Φωτό: Κώστας Καραθανάσης, Πάρης Καπράλος / All rights reserved by Myrό Antiques House 2013-14 |
Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης είναι ένας γλύπτης με καταγωγή από τη Γεωργία που κινείται στο χώρο της αφαίρεσης, ακόμη κι όταν εκδηλώνει το ενδιαφέρον του για την ανθρώπινη μορφή. Ψιλόλιγνες φιγούρες αναδεικνύουν την ανεπτυγμένη ευαισθησία του δημιουργού τους για το συγκεκριμένο, ανακαλώντας μεγάλες παραδόσεις, από αυτή των κυκλαδίτικων ειδωλίων ή ακόμη και την κληρονομιά του Brancusi μέχρι τη γλυπτική, μαρμαροτεχνική παράδοση της Τήνου, όπου έχει κιόλας εκπαιδευτεί.
Στα πιο αφηρημένα έργα του, οι συνθέσεις αποκτούν το χαρακτήρα μιας μεγάλης γλυπτικής χειρονομίας, που δεν αναδεικνύει απλώς τα υλικά, αλλά κυρίως τη σχέση με το περιβάλλον, το οποίο γίνεται κομβικό μέρος του έργου. Οι γεωμετρικές φόρμες υπερβαίνουν τη φυσική υπόσταση και το συμπαγές της ύλης και προσδίδουν μέσα από τη λιτότητά τους πειθαρχημένο αρχιτεκτονικό και συμβολικό νόημα. Τα έργα του αυτά μετατρέπονται σε πύλες, σε ένα είδος καθρέφτη της σχέσης με τη φύση και το περιβάλλον όπου αυτά βρίσκονται.
Η ρυθμική επικοινωνία γραμμών, όγκων και σχημάτων, η τάση της αποδέσμευσης από το φυσικό νόμο της βαρύτητας, με λεπτεπίλεπτες φόρμες που μοιάζει πολλές φορές να τείνουν στο άπειρο, η δυναμική ενέργεια με την οποία το υλικό εμψυχώνεται, αποκαλύπτουν περιοχές αισθητικής απόλαυσης φυσικές και μαζί απρόβλεπτες, που θέτουν σε ενέργεια τις πνευματικές δυνάμεις του θεατή.
Κι αυτό είναι το πιο σημαντικό στο έργο του Τοσουνίδη συνολικά: μεταθέτει την εμπειρία του θεατή στο πνευματικό επίπεδο. Ο γλύπτης, με τις ανεικονικές του φόρμες, δείχνει ότι χειρίζεται άνετα το πεδίο της γλυπτικής και, με στήριγμα τη γνήσια εσωτερική επαφή του με το μάρμαρο και τα ρυθμικά σχήματα των επιφανειών, κατορθώνει να ολοκληρώσει ένα ατομικό ιδίωμα ευαίσθητο και ταυτόχρονα δυναμικό, υλικό και ταυτόχρονα πνευματικό.
Θούλη Μισιρλόγλου,
Ιστορικός της Τέχνης
Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ
Ιστορικός της Τέχνης
Επιμελήτρια του ΜΜΣΤ