Tuesday, 7 October 2014

Η "Ιστορία Μηδέν" ελιμενίζεται στην Θεσσαλονίκη

Στέφανος Τσιβόπουλος, Ιστορία Μηδέν, 2013,
στιγμιότυπο φιλμ. Copyright Στέφανος Τσιβόπουλος.
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη,
και των Γκαλερί Καλφαγιάν
Αθήνα, Θεσσαλονίκη
Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014 - Την ελληνική συμμετοχή που διακρίθηκε στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας, το έργο του Στέφανου Τσιβόπουλου Ιστορία Μηδέν θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι επισκέπτες του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του ΚΜΣΤ (Αποθήκη Β1-λιμάνι) μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2015. Η έκθεση πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της OUTSET. Το έργο του Στέφανου Τσιβόπουλου "Ιστορία Μηδέν" έχει σύνθετη δομή: ένα φιλμ σε τρία επεισόδια συνδυάζεται με ένα αρχείο κειμένων και εικόνων για να δημιουργήσει ένα ενιαίο εικαστικό αφήγημα γύρω από την αξία που αποδίδουμε στο χρήμα ως αντικείμενο καθημερινής συναλλαγής, πλουτισμού και αιτία ένδειας.

Το φιλμ απεικονίζει τρεις φαινομενικά άσχετους ανθρώπινους βίους που συναντώνται έμμεσα καθώς οι πράξεις του ενός επηρεάζουν –έστω και ασυνείδητα- τις επιλογές του άλλου. Στο πρώτο επεισόδιο ένας μετανάστης αναζητά στους δρόμους της Αθήνας χρησιμοποιημένα μέταλλα για να τα πουλήσει και να εξασφαλίσει την επιβίωσή του μέχρι που ένα τυχαίο εύρημα, μία σακούλα γεμάτη χαρτονομίσματα σε σχήμα λουλουδιών, ανατρέπει την καθημερινή ρουτίνα. Στο δεύτερο επεισόδιο, ένας καλλιτέχνης περιφέρεται καταγράφοντας εικόνες της πόλης, υλικό για το νέο του έργο, καθώς εντοπίζει τυχαία ένα καρότσι γεμάτο μεταλλικά αντικείμενα που προσελκύει την προσοχή του. Στο τελευταίο επεισόδιο
πρωταγωνιστεί μια μοναχική ηλικιωμένη κυρία, συλλέκτρια έργων σύγχρονης τέχνης που ζει απομονωμένη στο σπίτι της. Αγαπημένη της ενασχόληση μία ξεχωριστή χειροτεχνία: φτιάχνει λουλούδια οριγκάμι με πρώτη ύλη χαρτονομίσματα του ευρώ. Το αρχείο φέρει τον τίτλο: Εναλλακτικά νομίσματα. Ένα αρχείο και ένα μανιφέστο. Πρόκειται για σύνολο τριάντα δύο ιστοριών, προϊόν έρευνας ανθρωπολογικού και ιστορικού χαρακτήρα, με θέμα σύγχρονα και παρελθοντικά μοντέλα εναλλακτικών οικονομικών συστημάτων που απορρίπτουν τη χρήση κοινού νομίσματος. Κοινότητες που επινοούν το δικό τους νόμισμα ή εφαρμόζουν μοντέλα αυτοδιαχείρισης, ανταλλαγής προϊόντων και υπηρεσιών, με στόχο να αντιμετωπίσουν οξυμμένα προβλήματα σε περιόδους κρίσης».

Ο καλλιτέχνης έχει σχολιάσει για το έργο του: «Στην Ιστορία Μηδέν, οι τρεις διαφορετικές ιστορίες δεν συναντιόνται ποτέ άμεσα, «συναντιόνται» μόνο στο μυαλό ή τη μνήμη του θεατή. Με ενδιαφέρει πολύ αυτή η πτυχή της διασύνδεσης και το γεγονός ότι όλες οι πράξεις έχουν πράγματι νόημα κι επηρεάζουν τις ζωές των άλλων. Το έργο καταπιάνεται με το ευρύτερο ζήτημα του «τι είναι ενεργό;», τι κάνει τον κόσμο να κινείται. Πολλοί θα έλεγαν πως είναι το χρήμα ή η συνεχής διακύμανση της αξίας. Νομίζω πως ουσιαστικά είναι κάτι άλλο. Και θα είμαι πολύ ευτυχής εάν αυτό το κάτι άλλο παραμείνει αόρατο και χωρίς όνομα.»

Βιογραφικό σημείωμα
Ο Στέφανος Τσιβόπουλος είναι εικαστικός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής. Γεννήθηκε στην Πράγα το 1973. Ζει και εργάζεται κυρίως στο Άμστερνταμ και τη Νέα Υόρκη. Το έργο του κινείται στο χώρο του βίντεο / φιλμ και είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας έρευνας σε αρχεία, ιστορική φωτογραφία και τον κινηματογράφο με ιδιαίτερη έμφαση στις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές πτυχές που καθορίζουν την ιστορία και την εποχή μας. Το 2013 συμμετείχε στη 55η Μπιενάλε της Βενετίας, εκπροσωπώντας την Ελλάδα με το έργο του Ιστορία Μηδέν. Ατομικές εκθέσεις: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Αθήνα (2014); Art Basel Miami South Beach (2013); Stella Art Foundation, Μόσχα (2013); ISCP, Νέα Υόρκη (2011); Heidelberg Kunstverein (2010); Smart Project Space, Άμστερνταμ (2010); Museum of Contemporary Art, Βελιγράδι (2009). Επιλογή ομαδικών εκθέσεων: 2nd CAFAM Biennial Beijing (2014); 2nd Xinjiang Biennial, Urumqi (2014); EVA Biennial, Limerick (2014); Kunstforeningen GL STRAND Κοπεγχάγη (2014); SALT, Κωνσταντινούπολη (2012); Centre Pompidou, Παρίσι (2011); Manifesta 8, Murcia (2010); Witte de With, Rotterdam (2010); BFI Southbank, Λονδίνο (2009); Friedericianum, Kassel (2008); 1η Μπιενάλε της Αθήνας (2007).

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Andros Animation & Comics Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics StreetArt Symposiums Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός