Monday 9 June 2014

Ιράν, η άγνωστη ιστορία 1960-2014


ΤΟ Πρακτορείο Ειδήσεων Euronews επισημαίνει σε σημερινό άρθρο του έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού  με τίτλο «Ιράν, η άγνωστη ιστορία 1960-2014», η οποία προσφέρει μια νέα, ουσιαστική ματιά στην τέχνη που αναπτύχθηκε τον τελευταίο μισό αιώνα σ’ αυτή τη χώρα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του περιοδικού, περισσότερα από 200 έργα αποτυπώνουν την πολυκύμαντη αυτή ιστορία, μέσα από τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, αλλά και μέσα από αφίσες και ντοκουμέντα της εποχής. Το φεστιβάλ της Σιράζ-Περσέπολης που γινόταν από το 1967-1978, με την υποστήριξη του Σάχη και της γυναίκας του Φαράχ Παχλαβί ήταν το επίκεντρο οτιδήποτε μοντέρνου γινόταν στο Ιράν πριν την Ισλαμική Επανάσταση.

«Το φεστιβάλ ήταν ό,τι πιο φιλελεύθερο υπήρχε στο Ιράν εκείνη την περίοδο, όπου συναγωνίζονταν διάφορα είδη. Μπορούμε να το βεβαιώσουμε αυτό, γιατί για παράδειγμα, η ιρανική μουσική, ωφελήθηκε ουσιαστικά από τη συγκεκριμένη διοργάνωση. Πολλές ταινίες έκαναν μάλιστα πρεμιέρα στο φεστιβάλ. Όσον αφορά στο θέατρο, ήταν μια νέα πλατφόρμα παρουσίασης των σύγχρονων ιρανικών θεατρικών έργων. Όλα αυτά αποτελούν μόνο μια σύντομη αναφορά στην μεγάλη κληρονομιά που άφησε το φεστιβάλ» τόνισε ο Βάλι Μαχλουγί, υπεύθυνος της έκθεσης.

Ο πόλεμος Ιράν – Ιράκ αλλά και η ισλαμική επανάσταση αποτελούν

δύο από τα κορυφαία ιστορικά γεγονότα που επηρέασαν βαθιά την καλλιτεχνική δημιουργία από τα τέλη της δεκαετίας του ’70, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’80. Η ιρανική κοινωνία άλλαξε ριζικά αυτή την ταραχώδη περίοδο. Η έκθεση προσπαθεί να ρίξει μια νέα ματιά σ’ αυτά τα δύο σημαντικά γεγονότα.

«Τις περισσότερες φορές, ο πόλεμος και η επανάσταση θεωρούνται ως κάτι καταστροφικό στην ιστορία της τέχνης. Το δείχνουμε και στην έκθεση αυτό. Παρά τη βία και τα προβλήματα όμως, θεωρούμε ότι είναι σημαντικό, σύμφωνα με τη δική μας άποψη, ότι μπορούμε να αλλάξουμε πλέον τα πιστεύω μας για τη σύγχρονη τέχνη στο Ιράν» εξήγησε ο Μοράντ Μονταζεμί, επιμελητής της έκθεσης.

Τα ντοκιμαντέρ του Μορτέζα Αβίνι και οι φωτογραφίες του Καβέχ Γκολεστάν για τον βομβαρδισμό με χημικά αέρια της Χαλάμπια και της Σαρντάστ από τον Σαντάμ δείχνουν και άλλες πλευρές του πώς η τέχνη αποτυπώνει τη φρίκη του πολέμου. Χιλιάδες Κούρδοι και Ιρανοί σκοτώθηκαν, κατά τη διάρκεια αυτών των επιθέσεων.

Στο τρίτο και μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης, παρουσιάζονται έργα καλλιτεχνών που δημιουργήθηκαν μετά τον πόλεμο, από το 1988 μέχρι σήμερα. Ανάμεσά τους και η «Συγκέντρωση των Πουλιών», του Ναρμίν Σαντετζί.

Σύμφωνα με τον μύθο, όλα τα πουλιά του κόσμου συγκεντρώθηκαν για να αποφασίσουν ποιος θα ήταν ο βασιλιάς τους. Ο τσαλαπετεινός, ο πιο σοφός ανάμεσα στα πουλιά, πρότεινε να βρουν τον Σιμόργκ, το μυθικό πουλί. Οδηγεί τα πουλιά, το κάθε ένα από τα οποία αντιπροσωπεύει ένα ανθρώπινο ελάττωμα, που εμποδίζει τον άνθρωπο να φτάσει στην φώτιση. Τελικά μόνο 30 πουλιά θα καταφέρουν να φτάσουν στο μέρος όπου κατοικεί το μυθικό πουλί. Εκεί θα βρουν μόνο μια λίμνη τελικά, όπου θα καταλάβουν ότι ο Σιμόργκ είναι η δική τους αντανάκλαση. Αυτά τα 30 πουλιά μαζί θα γίνουν ο Σιμόργκ.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art DJs Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Loutraki Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Party Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri Sikinos StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos textileArt Thessaloniki US Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος Απόψεις ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Έβρος Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιδρύματα Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμαριά Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λευκάδα Λήμνος Λόγος Λύκειον Ελληνίδων Μεσολόγγι Μουσική Ναύπακτος Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ολυμπία Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Παιδιά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία Ψυχολογία στην καθημερινότητα