Saturday, 4 January 2014

Θάνος Καρώνης | Προσβλέποντας σε μια αειφόρο ανάπτυξη των πράξεων

O Θάνος Καρώνης, γλύπτης, σκηνογράφος, ζωγράφος και καλλιτέχνης σε κάθε του πτυχή και με κάθε τι που κατατρίβεται, καατασκεύασε μία site - specific εγκατάσταση για την βιτρίνα της Myrό Gallery, σε μια έκθεση που διαρκεί ακόμα. Η φιλοξενία του εντάσσεται στην πρωτοβουλία της γκαλερί, να παρέχει γόνιμο έδαφος σε έναν διαφορετικό γλύπτη κάθε μήνα, ο οποίος θα διαμορφώνει την βιτρίνα της γκαλερί σε ένα “τοπίο” της δικής του τέχνης. Οι 26 γλύπτες που θα περάσουν από αυτή τους επόμενους 26 μήνες, συναποτέλεσαν το “έμψυχο” υλικό του Θερινού Συμποσίου 2013 της Greek Marble Initiave στις εγκαταστάσεις του Myrό Antiques House στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης.

Ο καλλιτέχνης σημειώνει για το εννοιολογικό πλαίσιο του έργου του:

Επειδή δεν ελπίζω να ξαναγυρίσω
Επειδή δεν ελπίζω
Επειδή δεν ελπίζω να γυρίσω...
Επειδή γνωρίζω πως ο χρόνος είναι πάντοτε χρόνος
Και ο τόπος πάντοτε και μόνο τόπος
Κι αυτό που είναι τωρινό μόνο για μία φορά είναι τωρινό
Και μόνο για έναν τόπο...

Η επανάχρηση του υλικού των λέξεων είναι μια χρήσιμη μέθοδος (γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν οι λέξεις) που επεκτείνει τη διείσδυση της εικαστικής πράξης. Δεν μπορεί να τη βελτιώσει, ούτε να της προσδώσει αξίες που τυχόν δεν έχει. Μπορεί μόνο να ανάψει προβολείς, άστρα φωτεινά ή φεγγαράκι λαμπρό, οδηγό στην πορεία. Είναι τα στίγματα πορείας-ίχνη στην άμμο των λέξεων* συνοδοιπόροι, καμιά  φορά και συγκάτοικοι στο ίδιο σύστημα σκέψης και ύπαρξης.


 

Όμως: Ένα σύστημα πεπερασμένης ενέργειας, περιορισμένο σε έναν πεπερασμένο όγκο, μετά από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, επιστρέφει στην αρχική του κατάσταση ( Henri Poincaré  το «θεώρημα επανάληψης»).  Άραγε μπορούμε να ελπίζουμε στη μακαριότητα του χάους ή σε μια μεταφυσική νιρβάνα επί γης; Δύσκολο, γιατί ‘Εάν το σύμπαν είχε μια θέση ισορροπίας, εάν το γίγνεσθαι είχε κάποιο σκοπό ή μια τελική κατάσταση, θα τα είχε ήδη πετύχει. Τότε τι γίνεται, πώς και κυρίως, προς τα πού βαδίζουμε; Υπάρχει ένα τέλος, μια μέγιστη τιμή της εντροπίας προς την οποία τείνουμε;

Ή τα πάντα στριφογυρίζουν και επαναλαμβάνονται: Κι αν μια μέρα ή μια νύχτα, ερχόταν ένας δαίμονας και γλιστρούσε μέσα στην υπέρτατη μοναξιά σου και σούλεγε: «Αυτή τη ζωή, όπως την έζησες και την ζεις ως τα τώρα, πρέπει να την ξαναρχίσεις από την αρχή, και να την ξαναρχίζεις αδιάκοπα, χωρίς τίποτα το καινούργιο, αντίθετα, μάλιστα!  Ο παραμικρός πόνος, η παραμικρή ευχαρίστηση, η παραμικρή σκέψη, ο παραμικρός στεναγμός, όλα όσα ένιωσες στη ζωή σου θα ξαναρθούν, κάθε τι το άρρητα  μεγάλο και το άρρητα μικρό που έχει μέσα της, όλα θα ξαναρθούν, και θα ξαναρθούν με την ίδια σειρά, με την ίδια ανελέητη διαδοχή…. κι αυτή η αράχνη θα ξαναρθεί, κι αυτό το σεληνόφωτο ανάμεσα στα δέντρα, κι αυτή η στιγμή, κι εγώ ο ίδιος! Η αιώνια κλεψύδρα της ζωής θα ξαναγυρίζει ακατάπαυστα, κι εσύ μαζί της, απειροελάχιστη σκόνη των σκονών!»… Δεν θάπεφτες κατάχαμα, δεν θάτριζες τα δόντια σου και δεν θα καταριόσουν αυτό το δαίμονα;  Εκτός πια, αν έχεις ζήσει κάποια θαυμαστή στιγμή, οπότε θα του απαντούσες:  «Είσαι θεός, ποτές μου δεν άκουσα τόσο θείο λόγο!(Nietzsche : η αιώνια επιστροφή).

Θα πρέπει να διαλέξουμε ποιά στάση προτιμάμαι για τη ζωή μας: η φυσική ανελέητη επεξηγεί, εφευρίσκει, θεωρεί, αναθεωρεί, η φιλοσοφία στοχάζεται, ερωτά συνεχώς, δεν απαντά, αυτοαναιρείται και επανασυντίθεται: Ως τώρα ο κόσμος υπαγόταν πάντοτε σε ένα Απόλυτο, τη Φύση, τον Θεό, τον Άνθρωπο  (τη θέληση και τη σκέψη του).  Τα τρία αυτά απόλυτα είναι ήδη νεκρά ή έχουν περάσει στη φάση του τέλους τους. Στη θέση τους έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον ίδιο τον κόσμο, που είναι το σύνολο των συνόλων των παιχνιδιών  που μας φανερώνονται και με τα οποία παίζουμε.  Ο άνθρωπος είναι ο μεγάλος συμπαίκτης του παιχνιδιού του κόσμου, αλλά ο άνθρωπος δεν είναι μόνο παίκτης, είναι επίσης ο «εμπαιζόμενος», το άθυρμα.

Η σύγχρονη κοινωνία προσπαθεί να διασωθεί (όπως γινόταν πάντα) βγάζοντας πεπερασμένα συμπεράσματα, κρούοντας τα κρόταλα της επίκαιρης ανάγκης  και ρίχνοντας κλεφτές ματιές στο μήκος (ή μήπως στο βέλος;) του χρόνου. Μαζί της (παιδί της είναι άλλωστε) οι εικασίες της ποίησης θέτουν ερωτήματα, δίνουν χρησμούς, μικρές ή μεγάλες απαντήσεις, αθέατα στιγμιότυπα.

Προσβλέποντας σε μια αειφόρο ανάπτυξη των πράξεων.





Η εγκατάσταση είναι θεάσιμη στο κοινό Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00 και το Σάββατο 11.00 – 15.00 που θα είναι ανοικτή η γκαλερί, αλλά, και κάθε άλλη ώρα της ημέρας, αφού πρακτικά βρίσκεσαι κλεισμένη μέσα σε ένα “γυάλινο κουτί”, στην διεύθυνση Νικηφόρου Φωκά 8, 
περιοχή Λευκού Πύργου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Lifestyle London Calling Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos Thessaloniki Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμάτα Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λήμνος Λόγος Μεσολόγγι Μουσική Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία στην καθημερινότητα