Sunday, 1 December 2013

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Φωτεινή Χαμιδιελή :: Ο καλλιτέχνης μιλάει για εκείνους που δεν μπορούν να το κάνουν



ΑΝ ήθελα να ταυτίσω με μία λέξη την ζωγράφο Φωτεινή Χαμιδιελή θα έλεγα “ζωντάνια”. Η έμπειρη ζωγράφος δεν θα μπορούσε να λείπει από αυτή την σειρά συνεντεύξεων, καθώς υπήρξε μια ενδιαφέρουσα γνωριμία και όχι μονάχα για το εικαστικό της έργο αλλά και τις συζητήσεις μας. Ωστόσο η “ζωντάνια”, ως γνώρισμα σκέψης και στάση ζωής διαπερνά κάθε δραστηριότητά της, είτε αυτή απασχολεί τον καμβά και τα χρώματα, είτε αφορά την συζήτηση μαζί της, τις οποίες είχα την τύχη σε πλειάδα περιπτώσεων να απολαύσω. Η γνωριμία μας οφείλεται στην πρόταση επιμελητή μας στην Myrό Gallery να εκθέσουμε έργα της, στο πλαίσιο της έκθεσης "Περιβάλλον - εικόνα –μορφή" (Νοέμβριος 2011), ενώ μας τίμησε με την συμμετοχή της και σε σειρά άλλων εκθέσεων και καλλιτεχνικών projects που έχουμε οργανώσει από τότε. Επιπλέον, μας έχει δώσει μία ακόμα συνεντευξη, γι αυτό εδώ το περιοδικό, που κυκλοφόρησε στην έντυπη έκδοση, τον Ιούνιο του 2012 (και μπορείτε να δείτε ΕΔΩ). H Φωτεινή Χαμιδιελή γεννήθηκε στη Βέροια το 1957. Σπούδασε ζωγραφική, με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών του Rhode Island των Ηνωμένων Πολιτειών (1975-1978). Συνέχισε τις σπουδές της στη Ρώμη, στο παράρτημα της Σχολής του Rhode Island School of Design (1978-1979). Πρωτοπαρουσίασε έργα της στη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος», του Ντίνου Χριστιανόπουλου, όπου υπήρξε τακτική συνεργάτης (1981-1995). Εκθέτει από το 1978 έχει παρουσιάσει έργα της σε 14 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 75 ομαδικές εκθέσεις, στην Ελλάδα, Η.Π.Α., Γερμανία, Ιταλία, Ουγγαρία και Τουρκία...



Τι είδους αναζητήσεις απασχολούν την τέχνη σας γενικότερα και ειδικότερα (αυτό τον καιρό);
Όλη αυτή η ζοφερή ατμόσφαιρα που κυριαρχεί αισθάνομαι να με περικυκλώνει και να με πνίγει. Σε μια απόπειρα να ξεφύγω λίγο, πρόσφατα άρχισα να ζωγραφίζω συνθέσεις με λουλούδια για να βρω μια μικρή, απλή ομορφιά αλλά αμέσως εμφανίστηκαν άσχημα έντομα πάνω στα λουλούδια. Επίσης μια σειρά κολλάζ με κατακερματισμένες μορφές αρχίζει να σχηματίζεται.

Είστε "παιδί των καιρών μας"; Πως σας επηρεάζουν οι παγκόσμιες και οι τοπικές κοινωνικές εξελίξεις; Τις απεικονίζετε στην τέχνη σας, ή αυτή αποστασιοποιείται από αυτά;
Οι αναζητήσεις που με απασχολούν σχετίζονται με προσπάθειες απεικόνισης σε συμβολικό επίπεδο αυτών που συμβαίνουν γύρω μας και όλων αυτών που διαγράφονται αμυδρά ακόμη άλλα θα συμβούν στο μέλλον. Δεν ήταν παλαιότερα στα ενδιαφέροντα μου να σχολιάσω κοινωνικές εξελίξεις έστω κ αν αυτό γινόταν ασυναίσθητα η περνούσε αδιόρατα μέσα στο έργο. Είναι όμως τόσο δραματικές οι εξελίξεις τώρα πια. Επίσης στη σειρά σχεδίων με τίτλο "Ιn the woods’" αναφέρομαι σε αυτό το περίπλοκο και σκοτεινό περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί. Δεν ξέρω αν πραγματικά μπορεί κάποιος να αποστασιοποιηθεί από τις κοινωνικές εξελίξεις ιδιαίτερα όταν είναι τόσο καταιγιστικές.

Ποιός πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη προς την κοινωνία;
Ο ρόλος του καλλιτέχνη ανάμεσα σε άλλους είναι πρώτα να παραμένει αληθινός προς τον εαυτό του αλλά και να μιλάει και για εκείνους που δεν μπορούν, δεν είναι σε θέση να το κάνουν.

Αντιμετωπίζετε την πώληση των έργων σας ως μέτρο επιτυχίας και αποδοχής της δουλειάς σας ή απλώς είναι μία αναγκαία παράμετρος βιοπορισμού;
Κάποτε έξω από ένα άγνωστο σπίτι σε μια άγνωστη γειτονία από την ανοιχτή μπαλκονόπορτα ενός διαμερίσματος είδα κρεμασμένο στον τοίχο ένα έργο μου κ πάντα θα θυμάμαι εκείνη την συγκίνηση. Όταν κάποιος αγοράζει κάτι δικό μου ,με ικανοποιεί η ιδέα ότι θα αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας κάποιου άλλου κ θα γίνει μέρος της. Και όχι δεν το βλέπω ως μέτρο επιτυχίας .

Πόσο έχει εξελιχθεί η τέχνη σας από τότε που ξεκινήσατε και πως έχει διαφοροποιηθεί;
Άλλαξε η δουλειά μου πάρα πολύ με τα χρόνια, πειραματίζομαι περισσότερο, έγινε πιο περίπλοκη, σαν να ήταν άλλος άνθρωπος εκείνος που έκανε τα παλαιότερα έργα αλλά συγχρόνως φυσικά παραμένει ίδιος. Ακούγεται περίεργο ίσως αλλά στα παλαιότερα έργα βλέπω αυτό που ήμουν, αναγνωρίζω έναν άλλο εαυτό.

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του Διαδικτύου στην δουλειά σας (σε επίπεδο παραστάσεων, αλλά και επικοινωνίας);
Mε ελκύει το διαδίκτυο καθώς αποτελεί έναν τρόπο επικοινωνίας άμεσο κ συγχρόνως παρέχει άπειρες πληροφορίες για την τέχνη που παράγεται στον κόσμο. Zω σε μια μικρή πόλη αλλά με το διαδίκτυο “μεταφέρομαι” παντού.

Τι είδος επικοινωνίας επιδιώκετε με το φιλότεχνο κοινό;
Όσο για το κοινό που βλέπει τα έργα μου επιδιώκω να μένει να τα κοιτά, να του προκαλέσουν κάποια αντίδραση, να την εκδηλώσει, να μου μιλήσει με κάποιον τρόπο.

Συχνά, στον δημόσιο λόγο, όταν ανακύπτει η συζήτηση για την ευδοκίμηση της τέχνης και την αποδοχή της από το κοινωνικό σύνολο, αναφέρεται ως αίτιο της περιορισμένης αποδοχής η έλλειψη Παιδείας. Συμφωνείτε; Θεωρείτε ως βασικό αίτιο κάποιον άλλον λόγο; Αν συμφωνείτε με αυτή την θέση, τότε πως εννοείτε εσείς την έλλειψη Παιδείας; Τι νομίζετε ότι μπορεί να γίνει;
Φέτος τοποθετήθηκα σε ένα μουσικό σχολείο και μου έκανε εντύπωση η διαφορά ανάμεσα στα παιδιά αυτά και σε εκείνα του κανονικού γυμνασίου. Τα παιδιά του μουσικού γυμνασίου είναι πιο ευγενικά, ευαίσθητα και πλησιάζουν τα εικαστικά με εντονότερο ενδιαφέρον. Αυτό το αποδίδω στο ότι ευαισθητοποιήθηκαν στην καλλιτεχνική παιδεία, μουσική δηλαδή σε νεότερη ηλικία και αυτό έχει επιδράσει στην ψυχοσύνθεση τους κάνοντας τα θετικούς δέκτες αλλά και ανοιχτότερους να προσεγγίζουν την τέχνη. Μύηση σε κάθε μορφή τέχνης λοιπόν από πολύ μικρή ηλικία!

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Cinema Collectives Columnist: An Athenian Outsider Columnist: Aperture Columnist: Ciné qua non Columnist: Ιστορίες για γάτες Columnist: Στήλη Άλατος Columnists: London Calling Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos Multimedia & Installations Art Museums Myconos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Thessaloniki Venue whoISwho Workshops & Masterclasses ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Γειτονιές Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Έρευνα Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Καβάλα Καλαμάτα Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κοζάνη Λάρισα Λόγος Μουσική Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Παρουσιάσεις Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Σάμος Σαντορίνη Σπέτσες Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη Τέχνη Τεχνολογία ΤΗΝΟΣ ΥΔΡΑ Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χανιά Χορός