Tuesday, 10 September 2013

Στιλβωτό :: Μια αρχαία τέχνη και η αναβίωση της



Η   τέχνη   του   στιλβωτού  χρυσώματος  έχει  τις  ρίζες  της βαθιά   στους   αιώνες. Γεννημένη   στην    Αρχαία     Ελλάδα , συναντάμε  ήδη   απο    την   Ύστερη  Εποχή  του  Χαλκού   τα πρώτα   χαρακτηριστικά    δείγματα   στιλβωτού  χρυσώματος στους   Μακεδονικούς   τάφους,  όπως   στιλβωτά   με   φύλλα χρυσού   στολίδια, κοσμήματα, αγγεία κ.λ.π. Δημοσίευση  σε συνέδριο αρχαιολογικής και ιστορικής φύσεως φέρνει στο φως την ανακάλυψη χρυσού  στιλβωτού Βασιλικού  Θρόνου στον Μακεδονικό Τάφο   της  δεύτερης  γυναίκας του Φίλιππου Β΄. Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, αρκετές ενδείξεις ότι  η  τέχνη   του στιλβώματος   εφαρμοζόταν     ήδη    από    την     Εποχή    του   Μυκηναϊκού   πολιτισμού    (Πρώιμη Εποχή του Χαλκού)   και πιθανώς   και   απο   την   Εποχή  του  Μινωικού   πολιτισμού  (3000 π.Χ.). Στη    συνέχεια  μεταφέρεται  στο Βυζάντιο,  όπου   η   Βυζαντινή   Τέχνη     και    ειδικότερα   η αγιογραφία   έχει να μας επιδείξει πλήθος σημαντικών στιλβωτών  φορητών Εικόνων καθώς και ξυλόγλυπτων Εικονοστασίων   και   άλλων   εκκλησιαστικών    έργων , και αναβιώνει   μέσα  από  τους  αιώνες  έως  και   τις   μέρες   μας.
 
Στιλβωτό χρύσωμα ονομάζεται η εφαρμογή φύλλων χρυσού πάνω σε  μία επίπεδη  ή  ανάγλυφη  επιφάνεια, αφ’ ότου  αυτή έχει   υποστεί    προηγουμένως   την    κατάλληλη   και   ειδική προετοιμασία  δημιουργίας ενός λείου υποστρώματος με «gesso». Στη συνέχεια,  με τη χρήση ενός ειδικά επεξεργασμένου αχάτη, πετυχαίνεται η σωστή λείανση (στίλβωμα) και ομοιομορφία της επιφάνειας  του  χρυσού  προσφέροντας  ένα  άψογο  αισθητικό αποτέλεσμα,    όπου    ο  χρυσός     μετατρέπεται     σε      τέλειο «καθρέπτη».

Η  προσεγμένη επιλογή, οι κατάλληλες αναλογίες και τα σωστά μίγματα  των  υλικών,  η  μελετημένη  εφαρμογή αλλά  και  επεξεργασία  τους  επάνω  στο  ξύλο  και  το   χρυσό καθώς   και   η   μακροχρόνια     πείρα    στη    διαδικασία    του στιλβώματος  του χρυσού  με  τον  αχάτη  αποτελούν  τις εγγυήσεις για  την  τέλεια  εφαρμογή  και  λάμψη του χρυσού καθώς και για τη διατήρησή του   στον   χρόνο.

Η   ειδική   παραδοσιακή   τεχνογνωσία και εμπειρία του  εργαστηρίου μας στην τέχνη του στιλβωτού χρυσώματος, που αποκτήθηκε  έπειτα  από αδιάκοπες   έρευνες   αλλά  και επίμονες   σπουδές    δίπλα    σε   κορυφαίους  Αγιορείτες μοναχούς   τεχνίτες,   οι   οποίοι  μας   εμπιστεύτηκαν τις γνώσεις τους, μας δίδαξαν και μας μύησαν στις «μυστικές συνταγές»   αυτής    της   τέχνης,  ο  σεβασμός   μας στην αυθεντική    εφαρμογή   της   αρχαίας   αυτής    τεχνικής ανάδειξης   του   χρυσού  και  στους «άγραφους» κανόνες της  αλλά  και  η αδιάλειπτη έρευνα και προσπάθειά μας για  την  βελτίωση αυτής της τεχνικής αποτελούν πιστά εχέγγυα   για   άριστα   τόσο αισθητικά όσο και ποιοτικά αποτελέσματα  της   εργασίας    μας    καθώς   και για το πέρασμα των επίχρυσων    στιλβωτών    Ιερών Κειμηλίων   και   Έργων   Τέχνης   μέσα   στον   χρόνο.

Αποτελεί  ιδιαίτερο καθήκον μας αλλά και αμέριστο ζήλο μας  η αναβίωση  της   τεχνικής   του   στιλβωτού   χρυσώματος  και   η επαναφορά   της  μέσα  από  την  ιστορία  και τις παραδόσεις της κάθε  γενιάς   στην   σύγχρονη   εποχή,  γνήσια,  αυθεντική   και μοναδική, όπως  ακριβώς  χιλιάδες  χρόνια πριν. Το  εργαστήριό μας, αναλαμβάνει, για το λόγο αυτό τόσο την εκ νέου κατασκευή όσο και  τη  συντήρηση  και αποκατάσταση παλαιών στιλβωτών επίχρυσων   επιφανειών Ιερών   Εικόνων   και   άλλων Εκκλησιαστικών   Κειμηλίων,  ξυλογλύπτων   κ.λ.π.



Συντηρητής Έργων Τέχνης
Υπεύθυνος Τμήματος Συντήρησης του Myrό Antiques House

Browse by keyword / Βρείτε αυτό που ψάχνετε

Activism Amfissa An Athenian Outsider Andros Animation & Comics Antiparos Art Fairs Art Therapy ArtMarket Athens Auctions Audio/Video Australia Awards Books&Manuscripts Call for entries & Competitions Ciné qua non Cinema Collage Collectives Columnists: www treasures Commentary & Documentation Conferences CulturalContent/Tourism Cyprus DESIGN Digital Art Documentary EDITO ElefsisCultureCapital ENGLISH Fashion Festivals & Biennales Florina Fundraising Gastronomy Halkida Iconography Ioannina Jewllery Lesvos LGBTQI+ Lifestyle London Calling Multimedia & Installations Art Museums Myconos Naxos News Opera Performance Printmaking Projects Restoration/Συντήρηση Rethymnon Retrospective Sculpture & Ceramics Shqipëri StreetArt Symposiums Syros Tattoo Teri Paschos Thessaloniki Venue Virtual Watercolor whoISwho Workshops & Masterclasses Αγρίνιο Αίγινα Αίγιο Αλεξανδρούπολη ΑΝΑΦΗ ΑνδριανήΤζίμα Άνδρος ΑΝΤΙΚΑ Αντίπαρος ΑΠΟΨΗ Άργος Αρχαιολογία Αρχιτεκτονική Βέροια Βόλος Γειτονιές Δελφοί ΔΗΜΗΤΡΙΑ Δημοπρασίες Διαλέξεις/ΔημόσιεςΣυζητήσεις Δίον-Λιτόχωρο Δράμα Εγκαίνια Έδεσσα Ειδικά Θέματα ΕικαστικέςΔράσεις Εκδηλώσεις Εκθέσεις Εκπαίδευση ΕΛΕΥΣΙΝΑ Επίδαυρος Έρευνα Ζάκυνθος Ζωγραφική Ηράκλειο Θέατρο Θρησκεία Ιεράπετρα Ιστορία Ιστορίες για γάτες ΙΩΑΝΝΙΝΑ Καβάλα Καλαμάτα Καλλιγραφία Καστελλόριζο Καστοριά Κέρκυρα ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ Κίμωλος Κοζάνη ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ Κρήτη Κως Λάρισα Λέσβος Λήμνος Λόγος Μεσολόγγι Μουσική Ναύπλιο Νεκρολογία ΞΑΝΘΗ Ξεναγήσεις Ορεστειάδα Παιδαγωγικά Πάρος Παρουσιάσεις Πάτμος Πάτρα ΠεριΟινουΣκιας Πόρος Πρόσωπα Προσωπικότητες Ρόδος Σάμος Σαντορίνη Σκηνογραφία Σκιάθος Σπέτσες Στήλη Άλατος Στυλ & Εποχές Συλλογές Συναυλίες Συνέντευξη ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Τέχνες Τέχνη Τεχνολογία Τζια ΤΗΝΟΣ Τρίκαλα Τρίπολη ΥΔΡΑ Υποτροφίες Φλώρινα ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ Φωτογραφία Χαλκίδα Χανιά Χειροτεχνίες Χίος Χορηγίες Χορός Ψηφιδωτό Ψυχολογία στην καθημερινότητα