Η τέχνη του στιλβωτού χρυσώματος έχει τις ρίζες της βαθιά στους αιώνες. Γεννημένη στην Αρχαία Ελλάδα , συναντάμε ήδη απο την Ύστερη Εποχή του Χαλκού τα πρώτα χαρακτηριστικά δείγματα στιλβωτού χρυσώματος στους Μακεδονικούς τάφους, όπως στιλβωτά με φύλλα χρυσού στολίδια, κοσμήματα, αγγεία κ.λ.π. Δημοσίευση σε συνέδριο αρχαιολογικής και ιστορικής φύσεως φέρνει στο φως την ανακάλυψη χρυσού στιλβωτού Βασιλικού Θρόνου στον Μακεδονικό Τάφο της δεύτερης γυναίκας του Φίλιππου Β΄. Υπάρχουν, παρ’ όλα αυτά, αρκετές ενδείξεις ότι η τέχνη του στιλβώματος εφαρμοζόταν ήδη από την Εποχή του Μυκηναϊκού πολιτισμού (Πρώιμη Εποχή του Χαλκού) και πιθανώς και απο την Εποχή του Μινωικού πολιτισμού (3000 π.Χ.). Στη συνέχεια μεταφέρεται στο Βυζάντιο, όπου η Βυζαντινή Τέχνη και ειδικότερα η αγιογραφία έχει να μας επιδείξει πλήθος σημαντικών στιλβωτών φορητών Εικόνων καθώς και ξυλόγλυπτων Εικονοστασίων και άλλων εκκλησιαστικών έργων , και αναβιώνει μέσα από τους αιώνες έως και τις μέρες μας.
Στιλβωτό χρύσωμα ονομάζεται η εφαρμογή φύλλων χρυσού πάνω σε μία επίπεδη ή ανάγλυφη επιφάνεια, αφ’ ότου αυτή έχει υποστεί προηγουμένως την κατάλληλη και ειδική προετοιμασία δημιουργίας ενός λείου υποστρώματος με «gesso». Στη συνέχεια, με τη χρήση ενός ειδικά επεξεργασμένου αχάτη, πετυχαίνεται η σωστή λείανση (στίλβωμα) και ομοιομορφία της επιφάνειας του χρυσού προσφέροντας ένα άψογο αισθητικό αποτέλεσμα, όπου ο χρυσός μετατρέπεται σε τέλειο «καθρέπτη».
Η προσεγμένη επιλογή, οι κατάλληλες αναλογίες και τα σωστά μίγματα των υλικών, η μελετημένη εφαρμογή αλλά και επεξεργασία τους επάνω στο ξύλο και το χρυσό καθώς και η μακροχρόνια πείρα στη διαδικασία του στιλβώματος του χρυσού με τον αχάτη αποτελούν τις εγγυήσεις για την τέλεια εφαρμογή και λάμψη του χρυσού καθώς και για τη διατήρησή του στον χρόνο.
Η ειδική παραδοσιακή τεχνογνωσία και εμπειρία του εργαστηρίου μας στην τέχνη του στιλβωτού χρυσώματος, που αποκτήθηκε έπειτα από αδιάκοπες έρευνες αλλά και επίμονες σπουδές δίπλα σε κορυφαίους Αγιορείτες μοναχούς τεχνίτες, οι οποίοι μας εμπιστεύτηκαν τις γνώσεις τους, μας δίδαξαν και μας μύησαν στις «μυστικές συνταγές» αυτής της τέχνης, ο σεβασμός μας στην αυθεντική εφαρμογή της αρχαίας αυτής τεχνικής ανάδειξης του χρυσού και στους «άγραφους» κανόνες της αλλά και η αδιάλειπτη έρευνα και προσπάθειά μας για την βελτίωση αυτής της τεχνικής αποτελούν πιστά εχέγγυα για άριστα τόσο αισθητικά όσο και ποιοτικά αποτελέσματα της εργασίας μας καθώς και για το πέρασμα των επίχρυσων στιλβωτών Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης μέσα στον χρόνο.
Αποτελεί ιδιαίτερο καθήκον μας αλλά και αμέριστο ζήλο μας η αναβίωση της τεχνικής του στιλβωτού χρυσώματος και η επαναφορά της μέσα από την ιστορία και τις παραδόσεις της κάθε γενιάς στην σύγχρονη εποχή, γνήσια, αυθεντική και μοναδική, όπως ακριβώς χιλιάδες χρόνια πριν. Το εργαστήριό μας, αναλαμβάνει, για το λόγο αυτό τόσο την εκ νέου κατασκευή όσο και τη συντήρηση και αποκατάσταση παλαιών στιλβωτών επίχρυσων επιφανειών Ιερών Εικόνων και άλλων Εκκλησιαστικών Κειμηλίων, ξυλογλύπτων κ.λ.π.
Η προσεγμένη επιλογή, οι κατάλληλες αναλογίες και τα σωστά μίγματα των υλικών, η μελετημένη εφαρμογή αλλά και επεξεργασία τους επάνω στο ξύλο και το χρυσό καθώς και η μακροχρόνια πείρα στη διαδικασία του στιλβώματος του χρυσού με τον αχάτη αποτελούν τις εγγυήσεις για την τέλεια εφαρμογή και λάμψη του χρυσού καθώς και για τη διατήρησή του στον χρόνο.
Η ειδική παραδοσιακή τεχνογνωσία και εμπειρία του εργαστηρίου μας στην τέχνη του στιλβωτού χρυσώματος, που αποκτήθηκε έπειτα από αδιάκοπες έρευνες αλλά και επίμονες σπουδές δίπλα σε κορυφαίους Αγιορείτες μοναχούς τεχνίτες, οι οποίοι μας εμπιστεύτηκαν τις γνώσεις τους, μας δίδαξαν και μας μύησαν στις «μυστικές συνταγές» αυτής της τέχνης, ο σεβασμός μας στην αυθεντική εφαρμογή της αρχαίας αυτής τεχνικής ανάδειξης του χρυσού και στους «άγραφους» κανόνες της αλλά και η αδιάλειπτη έρευνα και προσπάθειά μας για την βελτίωση αυτής της τεχνικής αποτελούν πιστά εχέγγυα για άριστα τόσο αισθητικά όσο και ποιοτικά αποτελέσματα της εργασίας μας καθώς και για το πέρασμα των επίχρυσων στιλβωτών Ιερών Κειμηλίων και Έργων Τέχνης μέσα στον χρόνο.
Αποτελεί ιδιαίτερο καθήκον μας αλλά και αμέριστο ζήλο μας η αναβίωση της τεχνικής του στιλβωτού χρυσώματος και η επαναφορά της μέσα από την ιστορία και τις παραδόσεις της κάθε γενιάς στην σύγχρονη εποχή, γνήσια, αυθεντική και μοναδική, όπως ακριβώς χιλιάδες χρόνια πριν. Το εργαστήριό μας, αναλαμβάνει, για το λόγο αυτό τόσο την εκ νέου κατασκευή όσο και τη συντήρηση και αποκατάσταση παλαιών στιλβωτών επίχρυσων επιφανειών Ιερών Εικόνων και άλλων Εκκλησιαστικών Κειμηλίων, ξυλογλύπτων κ.λ.π.
Συντηρητής Έργων Τέχνης
Υπεύθυνος Τμήματος Συντήρησης του Myrό Antiques House