ΜΕ ιδιαίτερη χαρά εγκαινιάσαμε σχεδόν προ 2 εβδομάδων την αναδρομική έκθεση του ιδιαίτερα αγαπητού στην Θεσσαλονίκη ζωγράφου Κωνσταντίνου Παλιάν. Έχοντας στο ενεργητικό του πλέον των 30 ετών δημιουργίας το συνολικότερο έργο και η εικαστική πορεία του μας δυσκόλεψε αρκετά τόσο ως προς την επιλογή των έργων όσο και προς την τελική παρουσίαση τους. Παρόλα αυτά πιστεύουμε ότι παρουσιάζουμε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση.
Αν και είθισται οι αναδρομικές εκθέσεις να εστιάζουν στο παρελθόν, η συγκεκριμένη φιλοξενεί άνω των 10 νέων έργων του καλλιτέχνη. Διακριτή περίοδος εντός της αυτή του ενεστώτα χρόνου που ξεκινά το 2011, με ζωγραφική σε ύφος ξεχωριστό από όλα τα υπόλοιπα που κατά καιρούς υιοθέτησε ο ζωγράφος, φιλοξενείται με εμβληματικό τρόπο, στους τοίχους που αποτελούν το τέλος της κεντρικής αίθουσας την γκαλερί, απέναντι ακριβώς από την είσοδο της. Το φως και η σκιά, η κτιριακές δομές και η σχέση τους με την ανθρώπινη φιγούρα μέχρι και την πλήρη απάλειψή της, διαμορφώνουν μια ιδιαίτερη γραφή που φέρνει στο μυαλό την εποχή των "πλατειών" του Ντε Κίρικο.
Ο Κωνσταντίνος Παλιάν γεννήθηκε στην Κύπρο το 1954. Μαθήτευσε κοντά στους ζωγράφους Τ. Κάνθο, Α. Λαδόματο και στο γλύπτη Ν. Δημιώτη. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Α.Π.Θ. (1972-1978). Διδάσκει σχέδιο και ζωγραφική από το 1980 σε πολλούς πολιτιστικούς φορείς. Συνιδρυτής και μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας «Πολυεργαστήρι» (1979-1998). Έχει γράψει σειρά κειμένων για την Τέχνη και τις τεχνικές σχεδίου. Εργάστηκε στην αρχαιολογική υπηρεσία της Πέλλας ως μουσειακός ζωγράφος και αρχιτέκτονας (1982 και 1987) και μελέτησε από κοντά τις τεχνικές της Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής ζωγραφικής. Από το 1975 υπήρξε τακτικός συνεργάτης στη Μικρή Πινακοθήκη «Διαγώνιος». Ασχολήθηκε με την εικονογράφηση βιβλίων, εντύπων, εξώφυλλων και design επίπλων. Τα τελευταία δέκα χρόνια αφοσιώθηκε στην φιλοτέχνηση πολλών τοιχογραφικών συνόλων. Επίσης αποκατέστησε ζωγραφικά άλλες, παλαιότερες τοιχογραφίες, σε κτίρια της Θεσσαλονίκης, στο βορειοελλαδικό χώρο και στο Άγιον Όρος. (Ι.Μ. Βατοπαιδίου, Ι.Μ. Μεγίστης Λαύρας, Ι.Μ. Αγίου Παύλου, Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας και Ι.Μ. Ξηροποτάμου). Στην τελευταία εργάστηκε ως αρχιτέκτων. Το 2003 – 2004 δίδαξε σχέδιο στο πρόγραμμα «IKONOS» Introductory Course to Mediterannean Cultural Heritage. Επίσης το 2005 δίδαξε τεχνικές της Ελληνιστικής και της Βυζαντινής ζωγραφικής στο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Προστασίας Συντήρησης και Αποκατάστασης Μνημείων Πολιτισμού της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. Έχει εκθέσει σε 12 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, ενώ συμμετείχε σε άνω των 100 ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Τέλος, στο πλαίσιο της έκθεσης ο ζωγράφος θα προσωρήσει ένα βήμα παρακάτω και θα παρουσιάσει ένα πλήρες εργαστήρι εγκαυστικής, σεμια ευσύνοπτη θεωρητική προσέγγιση και πρακτική εφαρμογή, μέσα σε λιγότερο από 2 ώρες, την Πέμπτη 11 Απριλίου στις 20.00 στην Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης). Η εγκαυστική, μια από τις αρχαιότερες μεθόδους ζωγραφικής αποτύπωσης, και κατά πάσα πιθανότητα η κυρίαρχη μέθοδος της αρχαιοελληνικής ζωγραφικής, θα ξαναζωντανέψει στο εργαστήριο θα γίνει μέσα στα πλαίσια της μεγάλης αναδρομικής έκθεσής του, που λειτουργεί ήδη και όπου μεταξύ άλλων, εκτίθενται και έργα εγκαυστικής. Η παρουσίαση περιλαμβάνει ένα σύντομο ενημερωτικό-θεωρητικό μέρος με προβολή ευρημάτων που σώζονται και αναφορές από την αρχαιότητα. Στη συνέχεια ο καλλιτέχνης θα ζωγραφίσει με εγκαυστική εκ του φυσικού, δίνοντας στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να κατανοήσουν τις δυνατότητες της τεχνικής και την εικαστική αντίληψη των αρχαίων, έχοντας μια βιωματική εμπειρία. Με
αυτήν ζωγραφίστηκαν όλα τα χαμένα αριστουργήματα της λεγόμενης Μεγάλης
Σχολής, μνημεία όπως ο Παρθενώνας και τα πορτραίτα του Φαγιούμ. Οι
χρωστικές, διαλύονται μέσα σε βάση από ρευστό κερί μέλισσας και ρητίνες
που λιώνουν με φωτιά. Δουλεύονται γρήγορα με πινέλα και σπάτουλες. Επίσης
θα έχουν την δυνατότητα να πειραματιστούν με τα υλικά και τις
επιφάνειες, ενώ παράλληλα θα μπορούν να λύσουν τις απορίες τους και να
συζητήσουν με τον καλλιτέχνη.
- Πάρης Καπράλος